آموزش پرورش گوسفند سود و جیره غذایی میش قوچ بره

 آموزش پرورش گوسفند داشتی بررسی سود و درامد ، جیره غذایی میش قوچ و بره :

پرورش گوسفند و بز از قدیم الایام در کشور ما توسط دامداران و کشاورزان انجام می شده است. پرورش گوسفند داشتی به زبان ساده به معنای نگهداری میش قوچ و بره به صورت صنعتی و یا روستایی.

در این مقاله قصد داریم با زبان ساده به بررسی سود و درامد پرورش گوسفند ماده ، همچنین جیره های غذایی ، میزان سرمایه گذاری مورد نیاز احداث دامداری ، برترین نژاد های گوسفند در کشور ، و روش های نگهداری گوسفند بپردازیم. 

 

اخرین اپدیت سال 99 ارایه دو فرمول جیره غذایی بره پرواری + آموزش های لازمه و طرح توجیهی جهت بررسی سود و درامد پرورش گوسفند

 

پرورش گوسفند داشتی :

قبل از شروع در مورد اموزش پرورش گوسفند به مقدمه و تعریف کلی آن می پردازیم.پرورش گوسفند داشتی به معنای نگهداری گوسفند ماده ( مولد ) که می تواند شامل میش ، شیشک ، یا میش  ابستن اقدام و شروع به بهره برداری نمود.

گوسفند یک حیوان اهلی که ایرانیان باستان با آن اشنا بودند و در کشور ما اصولا هدف از پرورش آن جهت تامین گوشت در جامعه می باشد. گوسفندان ماده (مولد ) حیوانی پلی استروس هستند به زبان ساده چرخه تولید مثلی آنها با کوتاه شدن طول روز فعال می شود. دوره ابستنی میش ها حدود 5 ماه بوده و بره متولد شده سه الی چهار ماه شیر می خورد.

در روش سنتی اغلب از چند نمونه از اقلام خوراکی در دسترس در تمام طول سال برای تامین خوراک دام ها استفاده می شود ، در صنعت و علم روز جیره مصرفی میش ها و بره ها در تمام طول عمر همچنین شرایط اب و هوایی و نژاد های مختلف گوسفندان جیره غذایی متفاوت می باشد.

 

پرورش گوسفند به روش داشتی یا پرواری :

پرورش گوسفند پرواری به معنای خرید دام سبک ( حدود 25 الی 30 کیلوگرم ) و پروار به مدت 3 ماه را پرواربندی گویند. که در مقالات گذشته به طور کامل به اموزش پرواربندی بره و جیره غذایی و سود و درامد آن پرداخته ایم.می توانید کلیک و مطالعه کنید. 

در حالت پرورش گوسفند داشتی شما نیازی به خرید دام سبک ندارید.ابتدا با میش مادر و قوچ شروع به کار کرده ، پس از جفت گیری گوسفندان ، ابستنی و زایمان آنها بره های تولیدی را می توان در همان سن های کم فروخت ، و یا به پرواربندی بره ها پرداخته و اقدام به فروش آن کرد.که با توجه به بازار و نظر دامدار انجام می شود.

پرورش گوسفند در حالت داشتی به سه روش انجام می شود :

  1. داشتي: به روشهاي كوچ رو (عشايري)،
  2. نيمه كوچ رو ( روستايي)
  3. و ثابت (مزرعهاي ) ،

در حالت داشتی کوچ رو که تنها توسط عشایر عزیز کشورمون انجام شده  می شود. در حالت نیمه کوچ رو اغلب در روستا ها انجام می شود و دام ها روزها در بیابان ها تغذیه و در شب ها در روستا نگهداری شده و اغلب یک وعده خوراک آن ها در غروب در جایگاه بسته انجام می شود.

 

پرورش گوسفند به روش صنعتی یا چرای آزاد ؟ 

اصولا دامداران ما فکر می کنند چرانیدن گوسفند در بیایان کمترین هزینه و بیشترین سود را  نسبت به نگهداری میش ها در جایگاه دارد.در پرورش گوسفند به روش چرای آزاد اغلب حداکثر 1 بره در سال می توان از هر میش گرفت ، مدیریت گله سخت ، تلفات زیاد ، طول دوره پرورش زیاد ، همچنین امنیت دام ها از خطر سرقت و گرگ زدگی در رده بالایی قرار دارد.

مزایای پرورش گوسفند در جایگاه صنعتی :

در روش های صنعتی که حداقل تعداد راس لازم 100 راس میش مولد و کله گله 200 راس و تا 10000 الی 20000 راس می توان سرمایه گذاری داد.در این روش می توان هر ساله 2 بره یا حداقل هر دو سال 3 بره از ماده ها گرفت ، میزان درصد تلفات بره ها کاهش یافته همچنین می توان مدیریت گله و همزمان سازی را به روش سیدر و اسفنج گذاری انجام داد.با سیدر گذاری فحلی دام ها همزمان  ، زایمان ها در یک محدوده زمانی همچنین تهیه جیره و مدیریت آن اسان تر می باشد.

از دیگر مزایای آن می توان به کاهش طول دوره پرورش نیز اشاره کرد.

 

طرح توجیهی فنی اقتصادی گوسفند داشتی پرورش میش قوچ و بره
طرح توجیهی فنی اقتصادی گوسفند داشتی پرورش میش قوچ و بره

 

نژاد های برتر پرورش گوسفند :

اغلب در هر منطقه از ایران نژاد های بومی خاص خود را که با شرایط آب و هوایی آن مقاومت پیدا کرده اند استفاده می کنند. از معروفترین نژاد های گوسفند و میش می توان به افشاری ، شال ، کردی ، مهربان ، قزل ، عربی ، زل ، بختیاری ، بلوچی و قشقایی و غیره اشاره کرد.

 

دسته بندی نژاد گوسفندان بر اساس منطقه :

نژاد بهره دهی پراکنش
افشاری گوشتی زنجان و اطراف
شال گوشتی و تولید شیر قزوین
مهربانی همدان گوشتی
کردی کردستان و همچنین در خراسان گوشتی
کرمانی کرمان گوشتی و پشمی
عربی خوزستان گوشتی
سنگسری سمنان گوشتی
بختیاری چهارمحال بختیاری گوشتی
زل گوشتی بی دنبه شمال کشور

 

گوسفند نژاد افشاری :

گوسفند افشاری یکی از معروفترین نژاد های گوشتی بوده و جایگاه اصلی آن استان زنجان ولی در حال حاضر به دلیل محبوبیت در اکثر استان های کشور به طور پراکنده موجود می باشد.اغلب نژاد افشاری با قیمت  های بیشتری نسبت به سایر نژاد ها به فروش می رسند.

از ویژگی های نژاد افشاری میتوان به :

  • سرعت رشد بالا
  • دوقلوزایی مناسب
  • ضریب تبدیل مناسب
  • تولید شیر خوب و پرچرب اشاره کرد.

شکل ظاهری گوسفند افشاری :

رنگ بدن بره ها در زمان زایش قهوه ای نزدیک به قرمز بوده و هر دو جنس نر و ماده فاقد شاخ می باشند.شکل سر باریک و دراز بوده و بدن تنومند و درازی دارند. نژاد افشاری دنبه بزرگ و دارای دنبالچه بلندی هستند.

 

 

گوسفند نژاد افشاری
گوسفند نژاد افشاری

گوسفند نژاد شال :

جایگاه اصلی نژاد شال در استان قزوین می باشد به دلایل افزایش وزن مناسب همچنین دوقلوزایی مناسب در اکثر مناطق کشور وجود داشته  و قیمت خالص آن نسبت به سایر نژاد های بومی گرانتر می باشد.

این نژاد هم مانند نژادی افشاری دارای

  • رشد بالا
  • مقاومت مناسب در شرایط محیطی نامناسب
  • دوقلوزایی مناسب

 

این نژاد جهت استفاده در مناطق کوهستانی مناسب نمی باشد. ولی در مزرعه بهترین بازدهی را دارد. مهمترین ویژه گی این نژاد وجود لکه سفید رنگ مستطیل شکل در قسمت پیشانی دام می باشد.

گوسفند نژاد شال
گوسفند نژاد شال

 

بررسی گوسفند نژاد شال + قیمت میش و قوچ شال
بررسی گوسفند نژاد شال + قیمت میش و قوچ شال

 

گوسفند مهربانی :

جایگاه این نژاد استان همدان بوده و رنگ گوسفند مهربانی در زمان زایش قهوه ای بوده و بعد از مدتی به رنگ قهوه ای روشن یا نخودی تغییر میکند. 

شکل ظاهری گوسفند نژاد مهربانی :

بدنی کشیده و باریک و سر باریک و برجسته می باشد. دست و پاها و صورت بدن پشم می باشد.گوسفند مهربانی یکی از بهترین نژاد ها در پرواربندی است.

 

گوسفند نژاد رومانوف :

رومانوف یکی از نژاد های خالص روسیه می باشد که در فرانسه نیز یافت می شود.گوسفند رومانوف 280 درصد چندقلوزایی داشته و در خارج فصل نیز قابلیت جفتگیری دارد.

نژاد رومانوف مزایا و معایب خاص خود را دارد.که از معایب آن می توان به  :

  1. عدم جفت گیری قوچ های این نژاد با میش های دنبه دار ایرانی ،
  2. قیمت بالا
  3. افزایش وزن متوسط نسبت به نژاد های ایرانی
  4. مقاومت کم در شرایط اب و هوایی گرم و خشک

 

معروفترین مزیت این نژاد هم تولید مثل بالا و زایش خارج از فصل ان می توان اشاره کرد.

قیمت آن در کشور حدود 7 الی 14 میلیون تومان می باشد که بستگی به درصد خلوص آن و شناسنامه دارد بودن و یا نبودن ان نیز مربوط می شود.برای بحث پرواربندی استفاده از میش و قوچ آن به طور خالص زیاد توجه نداشته و بهتر است یا به شکل اصلاح نژادی و فروش نژاد و  جهت بهبود گوسفندان بومی و افزایش بازدهی استفاده شود. نمایی از نژاد رومانوف را در عکس زیر می بینید.

 

طرح توجیهی گوسفند رومانوف چندقلوزا جدید
طرح توجیهی گوسفند رومانوف چندقلوزا 
نگهداری گوسفند رومانوف میش و قوچ
نگهداری گوسفند رومانوف میش و قوچ

 

 

 

بررسی سود و درامد نگهداری گوسفند در جایگاه ( پرورش میش و قوچ و بره  ) :

 

گذشته از تغییرات قیمتی به بررسی سود و درامد پرورش و پرواربندی گوسفند و بره می پردازیم.میانگین قیمت در انتهای سال 98 و ابتدای سال 99 هر کیلو دام زنده 45 هزار تومان می باشد. همچنین دامداران برای تهیه بره سبک باید حدودا یک میلیون و پانصد هزار تومان به طور میانگین پرداخت کنند.

بره سبک در ابتدا با روزی یک کیلو پرواربندی را شروع و در وزن های 50 الی 55 کیلوگرم روزانه 2 الی 2.2 کیلوگرم خوراک مصرف میکند.با توجه به قیمت های روز هر کیلو خوراکی که توسط ما جیره نویسی شده 1850  الی 1900 تومان هزینه در بر خواهد داشت. و یک بره پرواری در یک دوره سه ماهه بین 150 الی 200 کیلوگرم خوراک مصرف می کند.که با قیمت هر کیلو 1900 تومان میانگین 350 الی 400 هزار تومان در نظر خواهیم گرفت.

پس تا اینجا 1500 برای خرید بره  و 400 هزار تومان جهت خوراک و 20 هزار تومان برای بهداشت و درمان در نظر میگیریم.

هزینه هر راس دام بدون در نظر گرفتن کارگری و اب و برق 1920 هزار تومان می شود و اگر هر راس دام را در وزن 53 کیلو به بازار ارایه دهیم (52* 45000 = 2340000 هزار تومان ( یک کیلو از هر راس جهت فروش کم کردیم.)

سود و درامد پرواربندی بره :

طبق هزینه های بالا هر راس بره پرواری 420 هزار تومان سود ناخالص دارد.جهت محاسبه سود خالص باید هزینه های اجاره ، اب و برق و همچنین کارگری را کسر کنیم که در هر دامداری متغییر می باشد ولی به طور میانگین اگر برای هر راس 100 هزار تومان در نظر بگیریم هر راس بره پرواری 320 هزار تومان سود خالص خواهد داشت.

و در اخر تاکید میکنم اگر قیمت 45 هزار تومان باشد.در طی دو سال گذشته بار ها قیمت ها بالا و پایین شده است.55 ، 45 ، 42 ، 38 و خیلی از دامداران با سود مناسب و مواردی با ضرر به بازار ارایه داده اند.

یکی از مهمترین موارد در افزایش قیمت دام صادرات گوشت به کشور های همسایه می باشد.اگر اخبار خروج دام درج شود به راحتی 10 درصد همان روز افزای قیمت در بازار شاهد خواهیم بود.

 

 

طرح های توجیهی گوسفند داشتی و پرواری به عنوان نمونه در زیر به ترتیب لیست شده اند و سعی کرده ایم سالانه انها را اپدیت کنیم.با کلیک بر هر یک از لینک ها طرح توجیهی مورد نظر باز خواهد شد.

همچنین دامداران و سرمایه گذاران می توانند جهت تهیه و تدوین طرح توجیهی با توجه به شرایط و درخواست خود با شماره 09191968068 (مهندس مهدی بنی حسن ) تماس بگیرند .

 

طرح های توجیهی گوسفند داشتی : (  پرورش میش قوچ و بره ) :

طرح توجیهی گوسفند داشتی 30 راسی

طرح توجیهی گوسفند داشتی 40 راسی جهت وام و مجوز

طرح توجیهی گوسفند داشتی 50 راسی

طرح توجیهی گوسفند داشتی 100 راسی نگهداری میش قوچ بره

طرح توجیهی گوسفند داشتی 150 راسی

طرح توجیهی گوسفند داشتی 200 راسی

طرح توجیهی گوسفند داشتی 300 راسی

طرح توجیهی گوسفند داشتی 400 راسی

طرح توجیهی گوسفند داشتی 500 راسی

طرح توجیهی گوسفند داشتی 600 راسی

طرح توجیهی گوسفند داشتی 1000 راسی

طرح توجیهی گوسفند داشتی 2000 راسی

طرح توجیهی گوسفند داشتی 3000 راسی

طرح توجیهی گوسفند داشتی 5000 راسی

طرح توجیهی گوسفند داشتی 10000 راسی

طرح توجیهی پرواربندی بره : 

طرح توجیهی پرواربندی بره ۲۰ راسی وام روستایی

طرح توجیهی پرواربندی بره ۳۰ راسی روستایی

طرح توجیهی پرواربندی بره 40 راسی روستایی

طرح توجیهی پرواربندی بره 60 راسی روستایی

طرح توجیهی پرواربندی بره 90 راسی روستایی

طرح توجیهی پرواربندی بره 100 راسی

دانلود طرح توجیهی پرواربندی بره 150 راسی

طرح توجیهی پرواربندی بره 190 راسی

طرح توجیهی پرواربندی بره 200 راسی

دانلود طرح توجیهی پرواربندی بره 250 راسی صنعتی

دانلود طرح توجیهی بره پرواری 300 راسی

طرح توجیهی پرواربندی بره 400 راسی صنعتی

طرح توجیهی پرواربندی بره 600 راسی صنعتی

طرح توجیهی پرواربندی بره 750 راسی

طرح توجیهی پرواربندی بره 800 راسی

طرح توجیهی پرواربندی بره 1000 راسی

طرح توجیهی پرواربندی بره 1500 راسی صنعتی

طرح توجیهی پرواربندی بره 10000 راسی

طرح توجیهی بره پرواری 2000 راسی

دانلود طرح توجیهی پرواربندی بره 3000 راسی

دانلود طرح توجیهی بره پرواری 5000 راسی

طرح توجیهی پرواربندی بره 10000 راسی

طرح های توجیهی پرورش گوسفند رومانوف

دانلود طرح توجیهی گوسفند رومانوف 100 راسی

طرح توجیهی گوسفند رومانوف 200 راسی

طرح توجیهی گوسفند رومانوف 500 راسی چندقلوزا

طرح توجیهی گوسفند رومانوف 1000 راسی

طرح های توجیهی پرورش بز سانن :

طرح توجیهی بز سانن 50 راسی

طرح توجیهی بز سانن 100 راسی

طرح توجیهی بز سانن 150 راسی

طرح توجیهی بز سانن 1000 راسی

 

 

رفتار شناسی گوسفندان :

گوسفندان مثل سایر پستانداران ، تولید مثل گوسفند به طور طبیعی و خانگی از نظر جنسی انجام می شود. استراتژی تولید مثل آنها با سایر حیوانات اهلی خانگی شباهت دارد. یک گله گوسفند معمولاً توسط یک قوچ مجرد جفت گیری می شود ، که یا توسط دامدار انتخاب شده است یا از طریق مسابقه فیزیکی با سایر قوچ ها (در جمعیت های دامی) تسلط خود را برقرار کرده است. بیشتر گوسفندان در فصل پاییز دارای فصل تولید مثل هستند ، گرچه بعضی از آنها قادر به پرورش در طول سال هستند.

تا حد زیادی به دلیل تأثیر انسانها در پرورش گوسفند ، میش ها اغلب بره های متعددی تولید می کنند. این افزایش در تولد بره ، چه از نظر تعداد و چه در وزن هنگام تولد ، ممکن است باعث ایجاد مشکل در زایمان و بقای گوسفند شود ، که نیاز به مداخله چوپان دارد.

 

هزینه احداث جایگاه گوسفند داشتی مولد
هزینه احداث جایگاه گوسفند داشتی مولد

 

رفتارهای جنسی در گوسفند :

میش ها به طور کلی در سن شش تا هشت ماهگی به بلوغ جنسی می رسند و قوچها به طور کلی در چهار تا شش سالگی (گوسفندان قوچ گاهی اوقات در دو ماه مادران خود را آغشته می کنند). گوسفند از جمله حیوانات فصلی هستند. میشها تقریباً هر 17 روز وارد چرخه استروس می شوند که تقریباً 30 ساعت طول می کشد.

آنها علاوه بر انتشار بو ، آمادگی را از طریق نمایشگرهای بدنی به سمت قوچها نشان می دهند. پدیده فرامارتین ، گاوی ماده ای که از نظر رفتاری مردانه است و فاقد عملکرد تخمدان هاست ، معمولاً با گاوها همراه است ، اما تا حدودی در گوسفندان رخ می دهد. نمونه فرامارتین ها در گوسفند ممکن است همزمان با افزایش دوقلوها در حال افزایش باشد .

 

انتخاب قوچ ها در گله :

بدون مداخله انسان ، قوچ ها ممکن است در طول رودخانه بجنگند تا مشخص شود که چه افرادی ممکن است با میش ها جفت شوند. قوچها ، به ویژه ناآشنا ها ، در خارج از دوره پرورش نیز برای برقراری سلطه می جنگند. قوچ ها می توانند در صورت اختلاط آزادانه یکدیگر را بکشند. در طول راه ، حتی قوچهای معمولی و دستی به دلیل افزایش سطح هورمون آنها ممکن است نسبت به انسان پرخاشگر شوند.

بارداری در میش ها :

بدون سونوگرافی یا سایر ابزارهای خاص ، تعیین اینکه بارداری یک گوسفند دشوار است. میش ها فقط شش هفته قبل از زایمان بارداری خود را به وضوح نشان می دهند ، بنابراین چوپان ها اغلب به این فرض تکیه می کنند که قوچ همه میش های یک گله را آغشته می کند. اما ، با قرار دادن قوچ با سینه بند به نام مهار مارک که دارای مداد مخصوص (یا نوعی پارچه قرمز ، گاهی اوقات قرمز رنگ) می باشد ، میش هایی که جفت شده اند با رنگ مشخص می شوند.

همچنین ممکن است از رنگ مو به طور مستقیم روی گردن قوچ استفاده شود. این اندازه گیری در گله هایی که پشم مهم است استفاده نمی شود ، زیرا رنگ پشم آن را آلوده می کند .

پس از جفت گیری ، گوسفندان دوره بارداری حدود پنج ماه دارند. با گذشت چند روز از تولد قریب الوقوع ، میش ها رفتار متفاوتی را شروع می کنند. آنها ممکن است دراز بکشند و بی رویه بایستند ، زمین را بپیوندند ، یا در غیر این صورت با الگوهای عادی گله رفتار کنند. پستان میش به سرعت پر می شود و جوش های او متورم می شوند. میش هایی که زایمان مناسبی ندارند باید از گله حذف شوند.

 

پرورش گوسفند جیره غذایی میش ابستن ، بررسی سود و درامد دامداری
پرورش گوسفند جیره غذایی میش ابستن ، بررسی سود و درامد دامداری

 

پرورش گوسفند داشتی ، پرواری چرا و چگونه ؟

شاید در اوایل را هستید و از خودتون می پرسید چرا پرورش گوسفند ؟در صورتی که شما می توانید به پرورش شترمرغ پرواری ، پرورش بوقلمون ، و یا پرورش گاو شیری و طرح توجیهی گوساله پرواری بپردازید.

اهداف پرورش گوسفند :
اهداف طرح با توجه به شرحی که در مقدمه گذشت بسیار فراگیر بوده و در ذیل به مواردی از آن اشاره میشود :
1 – تأمین بخشی از نیاز جامعه به پروتئین حیوانی در راستای تحقق نسبی استقلال غذایی دامی
2 – افرایش تولیدات ظرفیت دامی
3 – جلو گیری از کشتار دامها قبل از وزن مطلوب و استفاده بهینه از منابع موجود
4 – فر آیند نمودن تولیدات زراعی و افزایش ارزش افزوده محصولات زراعی
5 – ایجاد اشتغال و بوجود آوردن در آمد صحیح برای جامعه
6 – حفظ مراتع کشور با جلوگیری و کم نمودن فشار چرای دام

 

برتری ها و مزایای پرورش گوسفند :

مزایای پرورش گوسفند :

گوسفند حیوانی خوش بنیه و اغلب شرایط اب و هوایی موجود در سراسر کشور را تاب می اورد.
گوسفند نسبت به سایر نشخوارکنندگان مصرف خوراک کمتر و ارزانتری دارد.
سطح جامعه در کشور و فرهنگ استفاده ایرانیان اغلب گوشت گوسفند می باشد.
اغلب فراورده های تولیدی گوسفند از جمله گوشت ، شیر ، پشم و کود را میتوان در تمام فصول سال به بازار ارایه داد .
برگشت سرمایه در گوسفند نسبت به سایر نشخوارکنندگان سریعتر می باشد.

معایب پرورش گوسفند :

از یکی از مهمترین معایب پرورش گوسفند می توان به حمل نقل اسان آن اشاره کرد که متاسفانه بسیار مورد توجه سارقین قرار می گیرد.و به نگهبانی و امنیت بالایی نیاز است.
گوسفندان اگر به طور چرای آزاد نگهداری شوند نسبت به حیوانات درنده در خطر هستند.
نسبت به بیماری های انگلی حساس می باشند.

 

نژاد های بومی گوسفند در ایران :

در کشور ما نژادهای مختلفی وجود دارد ولی به طور کل از معروفترین نژاد های موجود در کشور می توان به افشاری ، شال ،مهربان، کردی ، بختیاری، زل ، فراهانی ، سنجابی ، کرمانی و غیره اشاره کرد.جهت انتخاب نژاد ابتدا باید محیط و منطقه جغرافیایی خود را سنجیده و ابتدا اگر گوسفندان بومی منطقه خود بازدهی مناسبی دارند با توجه به مقاومت آنها در آن محیط و خرید بهتر ان در منطقه از همان نژاد استفاده کنید.ولی به طور کل و با توجه به اینکه در کشور ما هدف اصلی از پرورش گوسفند تولید گوشت می باشد نژاد های افشاری ، شال ، مهربان و کردی از بهترین ها هستند.

ساختمان و تاسیسات مورد نیاز دامداری پرورش گوسفند :

پرورش گوسفنده زنده و بز زنده نیاز به جایگاه و تجهیزات زیاد و پر خرج در مقایسه با گاو و طیور ندارد. با این که سیستم های پرورش گوسفند زنده متنوع و متعدداند اما به طور کلی در هر سیستم پرورشی ضرورت دارد گوسفند زنده از تاثیر سو عوامل نا مساعد اب و هوایی محافظت گردد.

پرورش گوسفند بررسی سود و درامد دامداری گوسفند مولد
پرورش گوسفند بررسی سود و درامد دامداری گوسفند مولد

اصول احداث جایگاه گوسفند :

قبل از احداث جایگاه باید اطلاعات کافی از شرایط جغرافیایی منطقه بدست اورد و محلی را انتخاب کرد که از زمین های اطراف بلند تر باشد.
گوسفنده زنده حیوانی است که حساسیت شدید به باد و کوران دارد لذا برای آسایش حیوان زنده و نیز برای جلوگیری از بیماری ها باید جهت جایگاه حیوان بر خلاف وزش بادهای موسمی منطقه و رو به افتاب باشد .
جایگاه باید به گونه ای احداث شود که بتوان رطوبت و درجه حرارت آن را کنترل نمود زیرا گوسفند زنده در برابر هوای گرم و مرطوب حساس است و در نتیجه میل به تغذیه در او کاهش می یابد.
به دلیل آلودگی فاضلاب جایگاه گوسفند زنده ، فضولات و نیز بیماری های مشترک بین انسان و دام زنده لازم است جایگاه پرورش گوسفند زنده دور از محل سکونت انسان ها باشد.
محل جایگاه دامهای زنده و گوسفند باید به گونه ای انتخای شود که به راحتی به انبار علوفه دسترسی داشته باشد.
باید جایگاه را با مصالحی ساخت که به منظور مبارزه با افات و امراض گوسفنده زنده قابل ضد عفونی کردن باشد.

 

 

 

جیره غذایی گوسفند داشتی :

در پرورش گوسفند داشتی یا همان مولد ( میش ) دوره های مختلفی از جمله خشکی ، اوایل ابستنی ، اواخر ابستنی ، شیردهی و غیره وجود دارد.در بحث پرواربندی بره دو جیره متفاوت با اقلام مختلف به عنوان نمونه معرفی کردیم که از این لینک می توانید مطالعه کنید – جیره غذایی بره پرواری و پرواربندی گوسفند .

در بحث گوسفند داشتی در نظر داریم تا به زودی جیره های مختلف دوره پرورش گوسفند را به عنوان نمونه در سایت منتشر کنیم.البته دوستانی که نیاز به جیره تخصصی و خصوصی دارند می تواند به شماره 09191968068 ( مهندس مهدی بنی حسن ) پیامک – تگرام یا واتس اپ درخواست را ارسال کنند.ولی به طور کلی اگر عجله نداشته باشید به زودی جیره های جدید و مناسب به عنوان نمونه در داخل سایت قرار خواهند گرفت .

 

سیدر گذاری اسفنج و همزمان سازی :

در اپدیت بعدی این صفحه به طور کامل به اموزش نحوه سیدر و اسفنج گذاری و مزایا و معایب آن می پردازیم.

 

تلقیح مصنوعی به روش سرویکال
تلقیح مصنوعی به روش سرویکال

 

هماهنگ سازی فحلی در گوسفند می تواند به کاهش فشار روی قوچ ها کمک کند و یک پنجره کوتاه تر و مداوم تر برای داشتن زمان بهره برداری برای افزایش بهره وری و کاهش زایمان فراهم می کند.
 
همگام سازی سالهاست که با موفقیت در گوسفندها مورد استفاده قرار می گیرد ، اما برخی از جزئیات مهم وجود دارد که می تواند به فحلی قوی تر و میزان درک بیشتر کمک کند.
هدف از همگام سازی فحلی در گوسفندان دو گوسفند Southdown در مقابل یک حصار سیم خاردار در یک مرتع ایستاده است.
 هماهنگ سازی فحلی در گوسفند ها عملی است که با وارد کردن پروژسترون یا مشتقات پروژسترون به داخل طاق واژن میش جلوگیری می شود. این به نوبه خود بدن میش ها را به این باور می اندازد که باردار است و باعث می شود که وی از دوچرخه سواری به طور عادی جلوگیری کند. هنگامی که پروژسترون برداشته شود ، میش معمولاً در یک پنجره 48 ساعته ایجاد می کند و یک فحلی “هماهنگ” ایجاد می کند.
 
دلایل زیادی برای همگام سازی فحلی در گوسفندان وجود دارد. از آنجایی که استفاده از تکنیک های تولید مثل مصنوعی مانند تلقیح مصنوعی و انتقال جنین رواج بیشتری پیدا کرده است ، نیاز به هماهنگی فحلی در گوسفندان یک ضرورت است. از دیگر دلایل هماهنگ سازی فحلی در گوسفند می توان به گروه بندی فحلی برای کاهش فشار روی باتری قوچ خود ، سفت کردن فصل بره زدن برای کاهش زایمان در مدت زمان طولانی یا حتی آوردن میشها در زمان اولیه برای پرورش و در نتیجه گرفتن بره ها برای یک دوره زمانی خاص

تغذیه گوسفند برای موفقیت در پرورش :

تغذیه مناسب برای همگام سازی موفق فحلی در گوسفند مهم است. اگر میش بسیار لاغر باشد ، آنها به عامل هماهنگ سازی پاسخ نمی دهند زیرا تولید مثل جایگزین غریزه بقای طبیعی میش ها نمی شود. در صورت مهار تغذیه ، بدن ماده برنامه ریزی می کند تا چرخه یا باردار نشود ، زیرا وظیفه اصلی او زنده ماندن خودش است.
 
اگر میش ها بیش از حد چربی داشته باشند ، تولید مثل نیز می تواند انجام نشود و رسوب چربی در پستان اتفاق می افتد که باعث می شود تولید شیر گوسفند به مرور زمان کاهش یابد.
 
نگهداری میش ها در وضعیت مناسب و بدن مناسب به رفاه عمومی میش ها کمک می کند و به نوبه خود توانایی تولید شیر گوسفند را افزایش می دهد. 

 

هدف ما از این مقاله 90 صفحه ای اموزش پرواربندی بره و ارایه فرمول و جیره های مناسب با قیمت مناسب و افزایش وزن گیری ، کاهش هزینه خوراک ، بررسی شرایط احداث دامداری و استاندارد ها و یک طرح توجیهی به عنوان نمونه و غیره.

 

3 دیدگاه دربارهٔ «آموزش پرورش گوسفند سود و جیره غذایی میش قوچ بره;

  1. خیلی ممنون بابت توضیحات کاملتون.
    انشا الله به کمک شما به پرورش گوسفند داشتی می پردازم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.