پرورش بز مورسیا انتخاب نژاد سانن یا مورسیا ؟

بز مورسیا :

از مهمتری مزایای استفاده از بز مورسیا می توان به سازگاری بالا با شرایط اب و هوایی گرم و خشک ، مقاومت خوب در برابر بیماری ها ،کارایی بالا و کم مصرف در خوراک نسبت به بز سانن ، تولید شیر پرچرب و پر پروتئین همچنین نگهداری در جایگاه بسته و باز اشاره کرد .

قیمت خرید و فروش بز نژاد مورسیا :

متاسفانه در کشور ما در سال های که دلار قیمت ثابتی ندارد نمی توان قیمت مشخصی را اعلام کرد ، همچنین شرکت های وارد کننده دام در در صورت استفاده از دلار های دولتی و یا غیره تاثیر در قیمت نهایی واردات داشته ولی در کل قیمت هر راس از 6 میلیون شروع و تا مبالغی حتی دو برابر به فروش می رسد.

( نکته اینکه جدا از بحث قیمت سعی کنید در هنگام خرید نژاد خالص وارداتی و شناسنامه دار را انتخاب کنید )

 

این وبسایت هیچ گونه خرید و فروش نهاده ، علوفه کنسانتره و ماشین الات دام بره و بز  و غیره ندارد .لطفا جهت خرید و فروش با پشتیبانی تماس نگیرید.

 

پرورش و نگهداری بز مورسیا
پرورش و نگهداری بز مورسیا

 

مشخات فیزیکی و ظاهری بز نژاد مورسیا :

نام : نژاد بز Murcia-Granada
رنگ بدن : مشکی براق ، قهوه ای چوب ماهون (مطابق عکس ها)
وزن : در ماده 50 و در نر ها 60 کیلوگرم
ارتفاع: در ماده 70 و در نر ها 76 سانتی متر
مو : مو ها در بز های ماده نازک و لطیف و در نر ها ضخیمتر و قوی .
گوش ها: لوله های توپی لبه دار و بلند به صورت ایستاده از روی سر با رنگی همانند سایر نقاط بدن دام .
سن بلوغ : ماده ها بین 5 الی 10 و نر ها بین 4الی 10 ماه به بلوغ می رسند ولی به طور میانگین سن بلوغ 8 ماه می باشد.
دوره بارداری: معمولاً حدود 148 تا 155 روز اما بیشتر آنها 150 روز است .
مادران خوب؟ بز های نژاد مورسیا مادرانی عالی ، آرام و صبور هستند
دوره شیردهی: 210 الی 250 روز
زایش : 1 تا 2 بزغاله در زایش اما معمولاً آنها دوقلو تولید می کنند.
تعامل با حیوانات دیگر: آنها فضای خود را با بیشتر دام ها یا حیوانات دیگر تقسیم نمی کنند.

 

اهداف پرورش گوسفند و بز :

نخسـتین اقـدام در شـروع پـرورش گوسـفند و بـز، مسـتقل از شـناخت اقلیـم، تعییـن ایـن موضـوع اسـت که هـدف از پـرورش آنهـا چیسـت؟ بهطـور کلـی گوسـفند و بـز را میتـوان بـر اسـاس دسـتیابی بـه محصـولات و تولیداتـی کـه ارائـه میکننـد، نگهـداری کـرد و آنهـا را پـرورش داد. از جملـه ایـن تولیـدات میتـوان بـه مـوارد زیـر اشـاره کـرد:

گوشت
پشم (کرک)
شیر
باروری (زاد و ولد)
کود
در ایران اصولا سرمایه گذاران بز را برای تولید شیر نگهداری میکنند .همچنین در کنار تولید شیر به فروش نژاد خالص می پردازند که سودی مناسبی دارد.

 

بررسی نژاد بز مورسیا تولید شیر زیاد و پرچرب
بررسی نژاد بز مورسیا تولید شیر زیاد و پرچرب

مقدمه ای از بز مورسیا :

بز مورسیا یکی از نژاد های معروف بز در کشور اسپانیا می باشد ، سطح مقاومت بسیار بالایی در اب و هوای گرم خشک داشته و تولید شیر مناسبی دارد ، بز مورسیا کوچک رو به متوسط جثه بوده و در تمام فصول قابلیت جفت گیری و ابستنی دارد .قیمت بز مورسیا در کشور از بز سانن کمتر بوده ولی در مقایسه بز مورسیا با سانن برتری هایی را از خود نشان می دهد.

بز مورسیا گرانادا از نژاد بزهای خانگی است که در مناطق نیمه خشک در جنوب شرقی اسپانیا سرچشمه گرفته است. این نژاد بومی Almeria ، Alicante ، Murcia و Granada است. این نژاد همچنین با نام مورسیانو گرانادینا شناخته می شود. بز مورسیا گرانادا نوعی بز شیری است و به طور عمده برای تولید شیر نگهداری می شود.

این نژاد چند سال پیش به آرژانتین ، ونزوئلا ، مکزیک و برزیل معرفی شد. و این بزها نیز به شمال آفریقا صادر شده است. امروزه بز مورسیا گرانادا به دلیل قابلیت تولید شیر عالی در آن نگهداری می شود.

 

ویژگی های بز شیری مورسیا گرانادا:

در پاراگراف های زیر به بررسی کامل نژاد مورسیا می پردازیم.با ما همراه باشید.

مشخصات ظاهری بز مورسیا :

بز مورسیا گرانادا جز نژادهای با جثه متوسط شناخته می شود ، آنها بدنهای متناسب و براق دارند. آنها معمولاً به رنگ سیاه و یا چوب ماهون هستند (رنگ و شکل ظاهری را می توانید در عکس ها مشاهده کنید ).

نر ها موهای بلندتر و قوی تری دارد ، اما ماده ها موهای کوتاه و نازک دارند. بز های مورسیا نر معمولاً ریش دارند و دارای شاخ هستند. گوش های بز Murcia Granada از اندازه متوسط ​​و راست است. دم آنها کوتاه و راست است و پاهای محکم دارند.

این مدل ها دارای پستان های بزرگی و خوش فرم که دارای فرهای مناسب هستند. دو نوع بز مورسیا گرانادا وجود دارد. Vegatus و Montana. تنوع مونتانا از مناطق کوهستانی است و رقم وگاتیر از مناطق آبیاری شده و مسطح است.

میزان تولید شیر در بز Vegager بهتر از مونتانا است و از نظر اندازه نیز بزرگتر است. رنگ آمیزی در هر دو گونه مشابه است. بز مورسیا گرانادا یک حیوان متوسط ​​است. متوسط ​​وزن نر ها در حدود 50-60 كيلوگرم است و وزن ماده ها حدود 30-50 كيلوگرم است.

بز مورسیا گرانادا عمدتاً به دلیل تولید عالی شیر آنها پرورش می یابد. اما به تولید گوشت نیز معروف است. این نژاد همچنین به دلیل خلق و خوی آرام می تواند به عنوان حیوانات خانگی نگهداری شود.

 

بز مورسیا یا سانن :

بز سانن بر خلاف بز مورسیا مقاومت کمی نسبت به شرایط اب و هوایی مختلف داشته و در صورت استاندارد نبودن شرایط اب و هوایی و خوراک با تلفات بالایی روبه رو خواهید شد.در مقابل بز مورسیا دارای مقاومت نسبت بالایی به اغلب مختلف شرایط اب و هوا داشته و به خوراک نیز کم توقع است.

در بررسی های انجام شده بین بز مورسیا و سانن می توان به این مورد اشاره کرد که بز سانن حتما باید در جایگاه بسته نگهداری شود و به هیچ عنوان در شرایط مرتع قابل استفاده نیست.در صورتی که بز مورسیا نیز به راحتی در مراتع بسته ، نیمه بسته و باز سازگاری دارد.

بز Murcia Granada یک نژاد بسیار قوی و سفت و سخت است. آنها به خوبی با شرایط گرم و خشک مناطق نیمه خشک جنوب شرقی اسپانیا سازگار هستند. آنها می توانند زمین های نامطلوب را بچرند و از طریق محصولاتی که دارای شاخص تحول بسیار خوبی هستند ، از مزرعه کشاورزی تغذیه کنند. Murcia Granada تولید کننده شیرهای بسیار خوبی است که دوره شیردهی آن حدود 210 روز است. به طور متوسط ​​سالانه 500 لیتر شیر تولید می کند.

شیر بز مورسیا گرانادا از سایر نژادهای بز شیری بهتر است و حاوی 5.6 درصد چربی و 3.6 درصد پروتئین است. بزهای Murcia Granada به سرعت تولید مثل می کنند. و آنها فصل خاصی برای پرورش ندارند. این کارها می تواند در هر زمان از سال رخ دهد. و معمولاً در هر زایمان دو بزغاله به دنیا می آیند و بزغاله ها در سن 7 تا 8 ماهگی بالغ می شوند. بز مورسیا گرانادا از نظر خلق و خوی نسبتاً آرام است و همچنین از نظر حیوانات اهلی نیز مناسب است. نمایه کامل نژاد را در زیر مرور کنید.

میزان تولید بز سانن در سال حدود 900 لیتر با چربی شیر 3.5 بوده که بز مورسیا به طور متوسط سالانه 500 الی 600 لیتر شیر می دهد ولی چربی شیر بیشتری داشته و مصرف خوراک کمتری دارد.

جهت بررسی کامل بز سانن در لینک زیر کلیک کنید :

بررسی بز سانن 

6 دیدگاه دربارهٔ «پرورش بز مورسیا انتخاب نژاد سانن یا مورسیا ؟;

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.