چگونه طرح توجیهی بنویسیم

اموزش تهیه و تدوین طرح توجیهی :

اموزش نوشتن طرح توجیهی (چطور یک طرح توجیهی بنویسیم ؟ ) :  دانشجویان  به طور کامل تهیه و نگارش طرح توجیهی و اصول آن را در دانشگاه باید اموزش ببینند ولی به دلیل کم کاری اساتید محترم همچنین پشت گوش انداختن دروس از طرف دانشجویان 90 درصد آنها به طور کامل فرا نمیگیرند. و بعد از تحصیل نمیتوانند از این طریق درامد کسب کنند.همچنین دامداران و سرمایه گذارانی هستند که مایل هستند تا اموزش نوشتن طرح توجیهی را یاد بگیرند.با ما همراه باشید با اصول و قواعد تهیه و تدوین طرح نویسی.

 

نوشتن طرح توجیهی دامداری – گلخانه – شیلات – و صنعتی  : 

بسیاری از عزیزان فکر می کنند که در هر رشته باید کلاس جداگانه ای بروند ، ولی بهتر است بدانید کلیات طرح توجیهی در همه زمینه ها یکی بوده و تنها متغییرات متفاوت می باشد.برای مثال شما وقتی نگارش طرح توجیهی گاو شیری را یاد بگیرین قادر هستین تا در زمینه گلخانه ، شیلات ، زراعت ، و حتی سایر موارد طرح نویسی کنید ، شاید الان فکر کنید مگه میشه ، باید بگم بله .شما وقتی کلیات طرح نویسی را یاد بگیرین به راحتی می توانید در همه زمینه ها طرح بنویسین.برای مثال بین طرح توجیهی بره پرواری و گاو شیری تمامی جداول یکسان هستند.

 

تنها جزییاتی مانند مساحت های لازم جهت ساخت ساز ، ماشین الات متفاوت ، مقدار موارد مصرفی تفاوت دارند.برای مثال در یک طرح توجیهی بره پرواری 200 راسی طبق استاندارد نظام مهندسی به 1300 متر زمین نیاز داریم.و در گوساله پرواری 50 راسی به 1200 متر زمین نیاز داریم.و یا مقدار اب مصرفی بره پرواری حداکثر 10 لیتر در روز می باشد ولی در گوساله پرواری بین 50 الی 70 لیتر اب در روز مصرف می کند.

 

به دلیل فوت وقت توضیح کوتاهی در مورد تفاوت ها در طرح های توجیهی دادم.ولی توضیحات تکمیلی را در فایل دانلودی در انتهای مقاله به اشتراک میگذارم.با ما همراه باشید با اموزش نوشتن طرح توجیهی .

 

 

موارد کاربرد طرح توجیهی :

طرح توجیهی در سرمایه گذاری در هر شغالی کاربرد دارد ، بالخصوص درصنعت و کشاورزی و دامپروری پرکاربرد ترین موارد استفاده از طرح های توجیهی هستند. و به طور کلی برای شروع هر کاری ، براورد هزینه و سود و زیان آن ، همچنین جهت گرفتن تسهیلات و وام بانکی و یا گرفتن صدور پروانه تاسیس و ساخت نیاز به یک طرح توجیهی داریم.

 

تقسیم بندی طرح های توجیهی :

یک طرح توجیهی به طور خلاصه می تواند به سه دسته تقسیم شود.

  1. طرح توجیهی احداث 
  2. طرح توجیهی نیمه ساز
  3. طرح توجیهی تکمیلی

 

 

 

روندکار  یک سرمایه گذاری به طور خلاصه :

یک کارفرما و سرمایه گذار می تواند در سه مورد بالا جهت گرفتن وام و تسهیلات بانکی و یا جهت صدور پروانه تاسیس طرح توجیهی نوشته و ارایه دهد.

ابتدا با ارایه مجوز ها و سند زمین فرد اقدام به گرفتن پروانه بهره برداری از اداره مورد نظر می نماید (مثال نظام مهندسی ) ابتدایی ترین طرح توجیهی در این قسمت جهت گرفتن پروانه تاسیس برای شروع کار لازم است.در این طرح توجیهی باید یک جزییات کلی از سرمایه گذاری مورد نظر را به طور استاندارد تهیه و ارایه دهید.تا سازمان مورد نظر بداند شما قصد شروع چه کاری دارید.

سپس پس از گرفتن پروانه تاسیس اقدام به نقشه جایگاه مورد نیاز است که در این مورد نیاز به یک نقشه کشی دارید.در این مرحله پس از بازدید  کار شروع  شده و پروانه بهره برداری  در انتها صادر می شود.

 

ارایه مدارک مورد نیاز >>>>>> پروانه تاسیس >>>>>  ارایه طرح توجیهی >>>> بازدید و ارایه نقشه جایگاه >>>>  بهره برداری

 

 

میزان سرمایه گذاری و نرخ بازدهی در یک طرح توجیهی :

سرمایه گذاری در هر طرح توجیهی :

اصولا در هر طرح توجیهی فرد یا شرکت باید حدود 20 الی 30 درصد از کل سرمایه گذاری را اورده نقدی یا غیر نقدی داشته باشد.و مابقی را تسهیلات بانکی درخواست کند.

 

نرخ بازدهی یک طرح توجیهی :

یک سرمایه گذاری حداقل باید 20 درصد نرخ بازدهی داشته باشد تا شروع کار و سرمایه گذاری در آن معقولانه به نظر اید.در نظر داشته باشید اگر زیر 20 درصد باشد وام به آن تعلق نمی گیرد.و در مقابل به طور کلی هرچه یک طرح توجیهی نرخ بازدهی بیشتری داشته باشد دوره بازگشت سرمایه آن کمتر می باشد.پس سعی کنید در یک طرح توجیهی مقدار بازدهی را بالا هم نشان ندهید چراکه وام بانکی را در مدت کمتری باید پرداخت کنید.

 

اموزش نوشتن طرح توجیهی
اموزش نوشتن طرح توجیهی

 

مقدمه ای از طرح نویسی ( اموزش نوشتن طرح توجیهی ) :

یک طرح توجیهی بین 10 الی نامحدود صفحه می تواند داشته باشد.طرح توجیهی با توجه به سرمایه گذاری و نوع کار می تواند متفاوت باشد.ولی به طور خلاصه در بک طرح توجیهی باید موارد زیر رعایت شوند که به تفسیر هر یک به طور جداگانه می پردازیم.

 

در یک طرح توجیهی چه مواردی را باید بررسی کنیم ؟

کلیات طرح
مقدمه
اهمیت اقتصادی :
اهداف :
مشخصات فنی طرح:
ب) سرمایه گذاری طرح .
ب.۲) ساختمان و محوطه سازی مورد نیاز
.۳) خرید و نصب ماشین آلات و تجهیزات :
ب ۴) تاسیسات موجود و مورد نیاز
ب ۵)وسائط نقلیه
ب ۶)تجهیزات اداری و خدماتی
ب۷)سایر اقلام سرمایه ای
سرمایه در گردش مورد نیاز یک دوره تولید.
الف –۶ ) مخارج پیش از تولید:
خلاصه سرمایه گذاری طرح :
منابع تامین سرمایه
پیش بینی زمان تولید :
هزینه مواد اولیه
حقوق و دستمزد
هزینه سوخت و انرژی و ارتباطات
هزینه های تعمیر و نگهداری و استهلاک
هزینه های سالانه طرح
جدول هزینه های ثابت و متغییر
سود آوری سالانه طرح
نقطه سر به سر
نرخ بازده میانگین ۵ سال
دوره بازگشت سرمایه
نتیجه گیری ، بررسی و پیشنهاد

 

 

پیش نیاز های یک طرح توجیهی :

جهت اموزش نوشتن طرح توجیهی و روش تهیه و تدوین یک طرح توجیهی اصولی و استاندارد باید یک سری پیش نیاز ها را یاد بگیرین.چه مواردی ؟

شما در یک طرح توجیهی حتما باید به مواردی مانند بدهکاران و بستانکاران و تعدادی فرمول هاییی مانند نرخ بازدهی ، نقطه سر به سر و غیره مسلط بوده  و مفهوم آن را بدونین.و در کنار حسابداری باید تسلط به موضوعی که دارید می نویسید باید داشته باشید.

برای مثال باید بدونین مقدار تولید کود یک بره ، گوساله یا مرغ در روز و سال چقدر است.یا تولید شیر در بز و گاو شیری ، البته این موارد را مثال زدم.این بحث در هر موضوعی صادق است.مثل طرح توجیهی شتر ، گاو شیری ، گاو میش ، مرغ تخمی و گوشتی ، کبک ، بلدرچین ، بز ها و غیره …. یا کارخانه های مورد نظر  در صنعت .

 

اصول نگارش طرح توجیهی :

در اموزش نوشتن طرح توجیهی متاسفانه یکی از مشکلاتی که با آن روبه رو هستیم فرمت های مختلف در کشور می باشد.برای مثال اگر شما یک طرح توجیهی برای مثال در قم مشاهده کنید در شهری مثل اردبیل نوع جداول متفاوت می باشد.و همچنین طرح های توجیهی بانک کشاورزی با بانک توسعه متفاوت می باشد.

ولی ما در این مقاله روند کلی اصول اموزش طرح نویسی را اورده ایم تا شما از پایه یاد بگیرید و با مشاهده هر طرحی بتوانید مانند آن را بنویسید.

 

 

مراحل تهیه و تدوین نگارش طرح توجیهی فنی اقتصادی :

 

مقدمه در طرح توجیهی :

در قسمت مقدمه باید فرد مشخصاتی کلی از طرح به طور کتابی تایپ کند و هدف از این طرح توجیهی را به طور مختصر در یک الی چند صفحه ارایه دهد.در این قسمت فرد می تواند اهمیت و اهداف این سرمایه گذاری را بنویسد.

 

مشخصات فني طرح :

دومین مرحله مشخصات فنی یک طرح توجیهی می باشد.در این صفحه باید مقدار زمین مورد نیاز ، تعداد راس یا قطعه و ظرفیت کار همچنین مقدار روند سرمایه گذاری به طور خلاصه اورده شود.سپس نوع اب برق و گاز  و رسم کروکی و سایر موارد را مشخص می کند.نمونه کامل آن را در فایل دانلودی در انتهای مقاله به طور کامل توضیح داده ام.ولی به طور خلاصه برای مثال :

پرورش بره پرواری یکی از حرفه هايي است كه به منظور گوشت قرمز است و بيشترين آن در استانهاي مركزي دارند . اين پروژه بر اساس ظرفيت 200 راس بره پرواری در هر دوره طراحي شده متقاضي زمين مورد نظر رابه مساحت 1300 مترمربع تهيه نموده و پس از اخذ مجوزهاي لازم شروع به ساخت و دريافت پروانه بهره برداري نموده و سپس شروع به فعاليت مي نمايد لذا از محل در آمد سالانه خود كه شامل کود و گوشت قادر است هزينه هاي خود را پوشش داده ودرآمد سالانه كسب نمايد .

 

خلاصه سرمایه گذاری طرح توجیهی :

سومین مرحله جدولی به نام خلاصه سرمایه گذاری طرح توجیهی می باشد.شما در انتها که اموزش طرح توجیهی را به طور کامل فرا گرفین و یک طرح توجیهی نوشتین کلیات طرح را باید در این جدول ثبت کنید.برای مثال سرمایه گذاری ثابت ، متغییر ، سرمایه در گردش و نرخ بازدهی ، نرخ تورم ، دوره بازگشت سرمایه و نقطه سربه سر و غیره

در این جدول می توان مبالغ را به هزار ریال ، میلیون ریال یا تومان ثبت کرد.

 

خلاصه طرح توجیهی گوساله 100 راسی مبالغ به تومان /هزار ریال یا میلیون ریال
نرخ بازدهی میانگین 21 درصد
دوره بازگشت سرمایه 4.8 سال
نقطه سر به سر 39.3
نرخ تورم 10 درصد
جمع سرمايه گذاري ثابت طرح 552/450/000
سرمايه در گردش مورد نياز يك دوره توليد 584/748/500
جمع سرمايه گذاري طرح  1/137/198/500

 

محوطه و ساختمان سازی در یک طرح توجیهی :

 

در یک طرح توجیهی قسمت ساختمان ها بسیار گستردگی داردچراکه ابتدا باید بدونیم برای مثال یک طرح توجیهی بره پرواری چقدر زمین احتیاج دارد.برای مثال 200 راس بره پرواری 1300 متر زمین احتیاج دارد.خب پس ابتدا فهمیدیم چقدر زمین باید داشته باشیم.این مقدار کل زمین مورد نیاز هست .یعنی دور تادور دامداری .مورد بعدی که باید بدونیم این که شما چقدر باید در نظر بگیرین برای اصطبل ، بهاربند ، اتاق کارگری قسمت ماشین الات و غیره برای مثال در بحث گاو شیری جدول زیر را داریم :

برای مثال در قسمت درمانگاه گفته شده 0.48 و طرحی که شما قصد نوشتن آن را دارید 100 راسی  گاو شیری هست.پس شما باید 100 را در 0.48 ضرب کنید.در نتیجه شما 48 متر را باید برای درمانگاه در طرح در نظر بگیرد. و در قسمت نوع مصالح باید ثبت کنید مانند نوع دیوار و نوع سقف.برای مثال شیروانی ضربی و بادیوار بلوک و سیمان یا غیره.توجه داشه باشید که هزینه ساخت هریک متفاوت می باشد.

 

اصول طرح توجیهی نوشتن
اصول طرح توجیهی نوشتن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                         

 

مانند جدول بالا را در فایل دانلودی در کلیه موارد مانند گاو شیری ، پرواری ، بره و بزغاله داشتی و پرواری ، گاو میش ، شتر ، اسب و غیره به طور کامل توضیح اورده ایم.

 

              جدول ساختمان در طرح توجیهی :

شرح عمليات 2(ساخت / خريد / اچاره ) سطح زير بنا (به متر مربع ) مشخصات و

نوع مصالح

برآورد هزينه
 

مورد نياز

 

موجود

 

 

جمع

هزينه مورد مبلغ ارزش

موجود

جمع كل

سرمايه گذاري (مورد نياز + موجود)

زير بنا درصد

پيشرفت

قيمت واحد قيمت كل
اصطبل   300       ضربی کف بتن 3000 900000   900000
بهاربند   450       آجرو سیمان 1400 630000   630000
انبار علوفه   30       سوله 3000 90000   90000
انبارکنسانتره    

80

      اجر سیمان سقف ایرانیت خرپا 3000 240000   240000
مدیریت و کارگری و نگهبانی   40       ديوارآجري وگچ کاری ، سقف آهن وضربي 3800 152000   152000
دیوارکشی   560       پیش ساخته بتنی 800 448000   448000
محوطه سازی   1320       خاک کوبی و شن ریزی 200 264000   264000
سیلو   180       ديواره سنگ  وبتن وكف بتن 1700 306000   306000
جمع 3030000   3030000

 

روش محاسبه جدول ساختمان سازی در طرح توجیهی :

در ابتدا در ستون اول شرح عملیات مانند اصطبل ، بهاربند ، اتاق کارگری و غیره را ثبت می کنیم.این موارد در هر طرح متفاوت می باشد.برای مثال در گاو شیری زایشگاه و درمانگاه و سایر موارد به این جدول اظافه خواهد شد.
در ستون دوم (قسمت ابی رنگ ) ما مقدار مساحت لازمه برای یک راس را یادداشت میکنیم.مانند 0.8 جهت اصطبل و 1.6 جهت بهاربند.
در قسمت زیربنا مقدار لازمه برای کل گله را محاسبه میکنیم.برای مثال اگر مراجعه کننده درخواست صدور پروانه یک دامداری 200 راسی را داشته باشد باید تمامی اعداد ردیف دوم در 200 ضرب شود.عدد به دست امده را در قسمت سطح زیر بنا در جمع موارد ثبت میکنیم.
نکته :
اگر طرح احداث صفر تا صد باشد پس هیچ گونه احداثی قبلا انجام نشده و تمامی مقادیر را در قسمت مورد نیاز وارد میکنیم.و اگر طرح توسعه باشد مقدار درصد توسعه را در قسمت موجود وارد میکنیم.

 

مشخصات و نوع مصالح :

در این قسمت شما باید مشخصات و نوع مصالحی را که در بنای ساختمان قرار است به کار ببرید یا قبلا در طرح توسعه به کار برده اید یادداشت کنید.برای مثال سقف می تواند شیروانی ، تیرچه بلوک و یا ضربی باشد.
همچنین کف اصطبل می تواند سیمانی ، اجری ، خاک کوبی و غیره باشد.البته هزینه احداث هر یک متفاوت بوده که در ستون بعدی می اوریم.

 

قسمت هزینه مورد  :
در این قسمت شما باید هزینه یک متر مربع از قسمت ها را مشخص کنید.برای مثال در این طرح هزینه یک متر مربع دیوار چینی 90 هزار تومان و هزینه یک متر مربع اصطبل 240 هزار تومان می باشد.
و در قسمت قیمت کل متراژ مورد نیاز قسمت زیر بنا را در قسمت هزینه واحد ضرب کنید .مانند:
160*2400= 384 هزار ریال.

 

مبلغ ارزش موجود :
اگر ساختمانی از قبل ساخته شده باشد باید با توجه به درصد تکمیل آن ارزش موجود را وارد کنیم.
در نظر داشته باشید می توانید 5 درصد پیش بینی نشده به جدول فوق اظافه کنید.

 

روش محاسبه محوطه سازی :
ابتدا کل قسمت های ساختمان سازی را با هم جمع و از کل زمین مورد نیاز کم می کنیم.مقدار محوطه سازی به دست می اید.مفهموم محوطه سازی فضاهای رفت امد و خالی بین قسمت ها می باشد.(نکته : به عنوان بهار بند اشتباه نگیرید.
برای مثال از جمع اعداد قسمت متراژ های مورد نیاز عدد 610 بدست خواهد امد.آن را از 1200 ( زمین فرضی در نظر گرفته شده ) کم می کنم. 590 به دست خواهد امد.
دیوار کشی جز این دسته حساب نخواهد شد…(اشتباها جمع نزنید )

 

خسته نباشید ، خلاصه ابتدایی از طرح نویسی را منتشر کردیم.جهت مشاهده ادامه توضیحات و مشاهده فایل آموزشی تهیه و تدوین طرح نویسی از لینک زیر می توانید اقدام به خرید کنید.فایل به طور آنی پس از پرداخت اماده دانلود می باشد.همچنین جهت شرکت در دوره های اموزشی طرح نویسی به طور الکترونیکی و یا حضوری با شماره 09191968068 (مهدی بنی حسن ) تماس و هماهنگی های لازم را انجام دهید.

 

 

 

روش دانلود فایل اموزش نوشتن طرح توجیهی :

۱٫کلیک بر گزینه خرید.
۲٫پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب
۳٫مشاهده و دانلود فایل پس از پرداخت
۴٫ارسال یک نسخه به ایمیل شما

 

دانلود جزوه طرح نویسی pdf  تعداد 45 صفحه

قیمت : 400 هزار تومان
قیمت: 200 هزار تومان ( تخفیف ۷۲ ساعته )

 

 

 

 

همچنین دانشجویان و علاقه مندان جهت گذراندن دوره آموزشی تهیه و تدوین طرح توجیهی به طور حضوری و یا الکترونیکی می توانند با شماره 09191968068 (مهدی بنی حسن )  هماهنگی های لازم را انجام دهند.

 

2 دیدگاه دربارهٔ «چگونه طرح توجیهی بنویسیم;

  1. سلام ، در طرح کسب و کار دام و طیور در کدام جدول باید نوشته شود ، سرمایه ثابت یا در گردش ؟ ممنون اگر هر چه زودتر پاسخ بدین .

    پاسخ
    • سلام.خرید دام و طیور با توجه به نوع آن متفاوت بوده و می تواند سرمایه در گردش و سرمایه ثابت باشد.بستگی به نوع طرح دارد.گاو شیری ، گوساله پرواری ، همچنین گوسفند داشتی و پرواری.مرغ تخم گذار و گوشتی.در کل متفاوت است.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.