استفاده از فیدر میکسر و تهیه خوراک TMR

تهیه جیره TMR :

تغذیه یک جیره مخلوط (TMR) حاوی کلیه خوراک ها و مواد مغذی مورد نیاز گاو یک روش موثر ، کارآمد و سودآور برای تغذیه گاوهای شیری است.

مدیریت TMR روزانه می تواند اطمینان حاصل کند که گاوهای شما به اندازه کافی مواد مغذی را برای سلامتی ، تولید شیر و تولید مثل تولید می کنند.

تغذیه مناسب منجر به گاوهای شیری و با عملکرد بالا می شود. جیره گاو باید شامل موارد زیر باشد:

  • علوفه ای با کیفیت خوب
  • تعادل منابع غلات و پروتئین ها
  • ویتامین ها
  • مواد معدنی

 

این منابع خوراکی مواد مغذی مورد نیاز برای تولید شیر ، رشد و تولید مثل را تأمین می کنند. برای جلوگیری از زیاده روی یا کمبودها باید مواد مغذی را به صورت جیره بندی تعادل دهید. تعادل جیره ها برای رفع نیازهای غذایی گاوها می تواند هضم و استفاده از خوراک را بهینه کند.

تغذیه یک جیره مخلوط در کل (TMR) که شامل تمام خوراک ها و مواد مغذی مورد نیاز گاو است ، روشی مؤثر ، کارآمد و سودآور برای تغذیه گاوهای شیری است.

مزایا و معایب جیره tmr در تغذیه
مزایا و معایب جیره tmr در تغذیه

 

این وبسایت هیچ گونه خرید و فروش نهاده ، علوفه کنسانتره و ماشین الات دام بره و بز  و غیره ندارد .

لطفا جهت خرید و فروش با پشتیبانی تماس نگیرید.

 

کل سهمیه مخلوط (TMR) چیست؟

TMR روشی برای تغذیه گاوها است که خوراکهای فرمول شده به یک ماده غذایی خاص را در یک ترکیب خوراک واحد ترکیب می کند. این ترکیب شامل فیدهای زیر است.

برای سال ها

دانه ها

تغذیه پروتئین

مواد معدنی

ویتامین ها

مواد افزودنی خوراک

 

مزایا و معایب استفاده از خوراک TMR :

در پاراگراف زیر به طور خلاصه به مزایا و معایب استفاده از خوراک TMR پرداخته ایم.با ما همراه باشید .

 

مزایای استفاده از خوراک TMR در گاوداری :

با هر گزش یا گاو دهان یک جیره غذایی متعادل را می خورند. گاوها مقدار مشخصی از علوفه و کنسانتره مورد نیاز برای تولید و سلامتی مناسب را می خورند. انتخاب گاوها هنگام غذا خوردن سخت تر است.

 

  1. TMR خطر بروز ناراحتی در دستگاه گوارش را کاهش می دهد ، pH شکمبه را تثبیت می کند و هضم خوراک شکمبه را بهینه می کند.
  2. میکروارگانیسم های شکمبه در طول روز از یکنواخت پروتئین و کربوهیدرات برخوردار هستند. این باعث افزایش تخمیر شکمبه و تولید پروتئین میکروبی شکمبه می شود.
  3. میکسرهای TMR می توانند کار تغذیه گاوها را کاهش داده و هزینه نیروی کار را نیز پس انداز کنند.
  4. TMR کنترل و دقت بیشتری بر میزان خوراک داده شده نسبت به مواد جداگانه می دهد.
  5. تغذیه یک TMR که به طور مناسب برای گاوهای شما متعادل باشد ، می تواند تولید شیر را 1 تا 2.5 کیلوگرم در هر گاو افزایش دهد.
  6. ممکن است چربی شیر و سایر اجزای آن افزایش یابد.
  7. شما می توانید مقادیر کمی از علوفه های کم کیفیت یا خوراک غیر قابل خوردن را در یک TMR با موفقیت تغذیه کنید. این عمل خوراک همچنین به گاوها این امکان را می دهد تا نسبت به وقتی که به طور جداگانه تغذیه می شوند از این خوردها بهتر استفاده کنند.
  8. اندازه گیری مصرف روزانه خوراک ساده تر است.
  9. با دانستن میزان مصرف روزانه ، می توانید سهم گاوهای خود را به درستی متعادل کنید ، که باعث کاهش زباله و هزینه های خوراک می شود.

 

 

معایب تغذیه TMR :

  1. تمام گاوهای گروه دارای جیره مشابه هستند. تغذیه فردی امکان پذیر نیست.
  2. برای تغذیه صحیح TMR به یک میکسر نیاز دارید.
  3. میکسرهای خوراک با تجهیزات توزین گران هستند.
  4. علوفه خشک مانند یونجه یا کاه ممکن است در بعضی از میکسرهای TMR به خوبی مخلوط نشوند.
  5. بسته به نوع میکسر مورد استفاده ممکن است شما نیاز به تجهیزات بیشتری برای خرد کردن یونجه یا نی قبل از افزودن آن به میکسر داشته باشید.
  6. برای استفاده مؤثر از تغذیه TMR باید گاوها را گروه بندی کنید.
  7. گاوهای یک گروه باید در تولید شیر و وزن بدن تا حد ممکن یکنواخت باشند. تفاوت در تولید شیر (بیش از 10 کیلوگرم در روز) یا وزن بدن (بیش از 100 کیلوگرم) در یک گروه می تواند منجر به تغذیه برخی گاوها شود. این می تواند هزینه های خوراک یا از بین رفتن تولید شیر را افزایش دهد.
  8. برای تغذیه TMR مقرون به صرفه حداقل سه گروه گاوی شیرده داشته باشید

 

راهنمایی گروه بندی برای تغذیه TMR :

 

به طور کلی تولیدکنندگان با استفاده از TMR باید حداقل سه گروه تولید شیر و یک گروه گاو خشک داشته باشند. گروه های پیشنهادی برای یک گله تغذیه شده TMR شامل موارد زیر است.

  • گاوهای خشک قبل از تازه یا نزدیک (2 تا 3 هفته قبل از زایمان)
  • گاوهای تازه تازه میزان مصرف ماده خشک کم (حدود 10 کیلوگرم در روز) دارند. آنها به جیره پر فیبر نیاز دارند که حاوی مواد مغذی مورد نیاز آنها در زیر است.
  • آماده شدن برای تولد گوساله
  • شروع شیردهی
  • کمک به جلوگیری از مشکلات متابولیک

جیره بندی باید شامل موارد زیر باشد:

 

حدود 3 کیلوگرم دانه

2 تا 3 کیلوگرم یونجه با کیفیت خوب به علاوه علوفه مانند سیلوی ذرت

پروتئین ها

مواد معدنی

مواد افزودنی خوراکی لازم برای جیره بندی جیره بندی و قابل پیشگیری از اختلالات متابولیک است

 

 

[جیره گروه گاو تازه (1 تا 21 روز پس از زایمان) :

گاوهای تازه دارای ماده خشک کم هستند ، اما به دلیل شروع شیردهی به مواد مغذی زیادی احتیاج دارند. جیره غذایی آنها باید حاوی فیبر کافی (2 تا 3 کیلوگرم یونجه با کیفیت خوب) باشد تا به بهبود عملکرد شکمبه کمک کند. همچنین باید حاوی علوفه ها و کنسانتره های دیگری برای شروع خوب به سمت تولید شیر زیاد و ورود به گروه تولید بالا باشد.

 

گروه تولید بالا گاو (گروه دوم شیر دهی و بیشتر) (21 تا 180 روز در شیر) :

گاوهای قدیمی با تولید بالا به تولید شیر اوج و حداکثر مصرف ماده خشک رسیده می شوند. هدف از تغذیه این گروه ، تولید شیر بالا برای بازگرداندن گاوها برای شیردهی بعدی است. شما می توانید این گروه را به عنوان یک گروه تولید مثل در نظر بگیرید زیرا تشخیص گرما و تولید گرما اتفاق می افتد

 

اولین گروه شیردهی یا اولین شیرده گوساله

گاوهای شیردهی اول اگر به دلایل اجتماعی و تغذیه ای گروه خود را داشته باشند بهتر عمل می کنند. این گاوها به اوج مصرف ماده خشک و تولید شیر آهسته تر از گاوهای مسن می رسند. با این حال آنها در حفظ تولید شیر نسبت به گاوهای مسن ثابت تر هستند. این گروه می توانند قبل از انتقال به گروه شیردهی دیررس ، 250 روز در شیر یا بیشتر بمانند.

 

تهیه خوراک tmr
تهیه خوراک tmr

 

گاوهای اواسط شیردهی (180 تا 250 روز در شیر)

گاوهای اواسط شیرده باید با تولید شیر به طور متوسط 75 تا 85 درصد از گروه بالا باردار شوند. به این گروه از جیره غذایی بالاتر از علوفه ها و کمی چگال تر مواد مغذی نسبت به جیره بالای گروه تغذیه کنید.

 

گروه گاوهای باردار اواخر شیردهی (250 روز در شیر برای خشک شدن)

در این گروه ، می توانید گاوهای شیردهی اول (بیش از 250 روز شیر) را با گاوهای مسن تر مخلوط کنید ، اگر فضای انبار به شما اجازه نمی دهد اولین گاوهای شیردهی را برای کل شیردهی جدا نگه دارید. این گاوها برای حفظ تولید شیر و جلوگیری از چربی گاوها به یک علوفه بالایی احتیاج دارند.

 

گاوهای خشک دور (220 تا 260 روز باردار)

هدف از دوره خشک تهیه گاو برای شیردهی بعدی است. TMR باید حاوی علوفه هایی با کیفیت بالا تا متوسط باشد تا حداکثر پر شدن شکمبه و شایعه شکسته شود. گاوها به میزان کافی به پروتئین و تعادل مواد معدنی مناسب نیاز دارند.

 

 

 

تدوین جیره های TMR برای گروه ها :

جیره های غذایی برای مصرف مواد مغذی کمی بالاتر از میانگین تولید شیر گروه. از ماده خشک (DM) در گروه استفاده کنید تا جیره بندی را به مقدار مواد مغذی مورد نظر تنظیم کنید. به طور کلی ، جیره های گاو شیرده را برای تولید شیر حدود 20 درصد بالاتر از میانگین گروه تهیه کنید.

به عنوان مثال ، اگر گروه به طور متوسط ​​روزانه 26 کیلوگرم شیر ، روزانه 31 کیلوگرم شیر تهیه کنید. جیره های ساخته شده کمی بالاتر از تولید شیر می تواند به گاوها در تولید بیشتر کمک کند. اگر اینگونه نباشند ، تغذیه اضافی می تواند به رشد یا وضعیت بدن کمک کند.

برای ارتقاء رشد ، گروه های اول گاو شیردهی را به میزان 30 درصد بالاتر از تولید شیر گروه تشکیل دهید.

 

جابجایی گاوها بین گروه ها

پس از زایمان ، گاوها را به گروه گاو تازه منتقل کنید. بین 14 تا 21 روز پس از زایمان ، گاوهای سالم را به گروه تولید بالا منتقل کنید. گاوها را در یک گروه تولید بالا نگه دارید تا:

آنها باردار هستند ،

میزان تولید شیر آنها 10 درصد یا بیشتر از میانگین تولید گروه است

نمره وضعیت بدن آنها از 3 بیشتر است.

جلوگیری از افت تولید شیر
گاوها معمولاً هنگام حرکت بین گروهها ، تولید شیر را کاهش می دهند. برای به حداقل رساندن افت تولید شیر ، این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

گاوها را به گروههای چهار نفره یا بیشتر منتقل کنید. تحولات اجتماعی و مبارزات درون گروهی بیشتر از گروه های گاوها را تحت تأثیر قرار می دهد.

گاوها را در زمان تغذیه حرکت دهید تا درگیری و ناراحتی اجتماعی محدود شود.

گاوها را بطور منظم برنامه ریزی کنید.

این امر به گاوها كمك می كند تا در حال تغییر و تحولات اجتماعی باشند.

اگر گاوها به گروه بالا منتقل شدند ، در حدود پنج هفته یا قبل از 60 روز شیر ، به تولید متوسط ​​گروه نرسند ، آنها را به گروه پایین تر منتقل کنید.

از تغییرات زیاد در محتوای مواد غذایی جیره بندی بین گروه ها خودداری کنید.

با فرمول بندی جیره ها برای اختلاف بیش از 9 کیلوگرم در تولید شیر ، می توانید به دلیل تغییرات غذایی ، افت تولید شیر را کاهش دهید.

 

تغذیه TMR روزانه :

موارد زیر را زیر نظر بگیرید تا مطمئن شوید گاوهایتان مقدار صحیحی از مواد مغذی را برای تولید شیر ، تولید مثل و سلامتی خوب مصرف می کنند.

 

 تغییر در ماده خشک خوراک

جیره گاوهای لبنی به صورت ماده خشک تهیه می شوند. مقادیر هر خوراک تغذیه شده به صورت پایه یا همانطور که تغذیه شده است. دانستن ماده خشک صحیح (رطوبت 100٪) از علوفه ها و دانه های مرطوب و خوراک های تغذیه شده در TMR برای مخلوط کردن و تغذیه یک جیره متعادل مهم است.

برای تست رطوبت و محتوای ماده خشک هفته ای یک یا دو بار از یک تستر رطوبت استفاده کنید. اگر محتوای ماده خشک خوراک را دست کم بگیرید ، ممکن است بیش از حد تغذیه کنید ، فکر می کنید که رطوبت بیشتری نسبت به آن دارد. اگر بیش از حد ماده خشک یک خوراک را بیش از حد ارزیابی کنید ، ممکن است به اندازه کافی تغذیه نکنید ، فکر می کنید رطوبت کمتری نسبت به آن دارد.

شما می توانید تغییرات در محتوای ماده خشک را از طریق:

تغییر در اندازه یا حجم TMR مخلوط.

بیشتر از مقدار طبیعی خوراک در روز بعد (معمولاً بدان معنی است که در ماده خشک خوراک افزایش یافته است).

هیچ خوراکی در روز بعد باقی نماند (معمولاً به این معنی است که خوراک در محتوای ماده خشک یا رطوبت افزایش یافته است).

 

 تعداد گاوها در یک گروه
قبل از تغذیه روزانه تعداد گاوها را در یک گروه بشمارید. این به شما امکان می دهد مقدار مناسب هر گاو را تغذیه کنید.

 

 مصرف روزانه

براساس تغییرات روزانه در مصرف خوراکی ، مقدار TMR شما مخلوط شده را افزایش یا کاهش دهید. گاوها هر روز به همان مقدار خوراک نمی خورند. دمای آب و هوا و محیط زیست بر میزان دریافت خوراک روزانه بسیار تأثیر می گذارد. هنگام ایجاد تغییر در یک TMR ، مطمئن شوید که مقدار خوراک را به تناسب نگه دارید.

اگر میزان مصرف خوراک به طور مداوم 5 درصد (حدود 2 کیلوگرم) متفاوت از مقدار شما برای آن تعادل باشد ، جیره بندی را با استفاده از مصرف جدید خوراک اصلاح کنید.

 

اهمیت جیره های کاملاً مخلوط (‏TMR‏)در تغذیه گاوهای شیری
اهمیت جیره های کاملاً مخلوط (‏TMR‏)در تغذیه گاوهای شیری

 

 ترتیب فیدهای اضافه شده به میکسر TMR

میکسرهای اوگر

هنگام استفاده از میکسرهای اوگر ، فیدها را به این ترتیب اضافه کنید.

غلات و کنسانتره دیگر

خوراک علوفه ای

علوفه خشک

برای کسب بهترین نتیجه ، قبل از افزودن آنها به میکسر ، علوفه خشک را ریز خرد کنید یا خرد کنید.

 

میکسرهای عمودی

در هنگام استفاده از میکسرهای عمودی با یک یا دو دستگاه میانی وسط ، فیدها را به این ترتیب اضافه کنید.

علوفه خشک یا طولانی

دانه ها

کنسانتره

خوراک علوفه ای

 زمان مخلوط کردن
زمان مخلوط کردن با:

نوع میکسر (میخ یا عمودی)

مقدار خوراک در میکسر

اندازه تراکتور که میکسر را اجرا می کند

 

شرایط میکسر (جدید یا قدیمی)

پس از افزودن آخرین ماده خوراکی ، پنج دقیقه مخلوط کردن باید زمان کافی برای مخلوط کردن خوراک باشد. با همزن های عمودی ، زمان اختلاط نهایی پس از اضافه کردن تمام مواد اغلب فقط سه تا پنج دقیقه است.

حتما TMR را بیش از حد مخلوط نکنید. اگر TMR را زیاد کنید ، ذرات خوراک کوچک خواهند بود و هیچ فیبر فیزیکی طولانی باقی نمی ماند. این امر منجر به ناراحتی در شکمبه ، جویدن کم کادو و اسیدوز (pH پایین) خواهد شد.

 

 هر چند وقت یکبار و چه موقع برای تغذیه TMR :

شما می توانید TMR یک بار در روز تغذیه کنید ، اما دو بار در روز بهتر است ، به خصوص در ماه های گرم و مرطوب تابستان. تغذیه یک بار در اوایل صبح و یک بار در شب ، غذا را تازه تر نگه می دارد و باعث افزایش مصرف خوراک می شود.

بسیاری از تولید کنندگان TMR را تنظیم می کنند در حالی که گاوها در سالن برای شیردوشی هستند. پس از شیر دادن ، گاوها به قلم و به خوراک تازه برمی گردند. گاوها در این زمان بیشتر گرسنه هستند و خوردن غذا گاوها را برای ایستادن ترغیب می کند. ایستادن اجازه می دهد تا پستان ها خشک شوند و تایت ها قبل از دراز کشیدن مهر و موم شوند.

 

 مرتب سازی TMR:

گاوها در استفاده از بینی خود برای مرتب سازی و جدا کردن دانه از علوفه در TMR خوب هستند. گاوها معمولاً ابتدا دانه را می خورند و علوفه طولانی را برای بعداً می گذارند. با انجام این کار ، گاوها با خوردن تنها دانه در یک وعده غذایی ، TMR را متعادل می کنند. این می تواند منجر به اسیدوز و مشکلات خارج از غذا شود.

هرچه TMR خشک تر باشد ، مرتب سازی گاوها نیز بیشتر است. TMR باید بین 50 تا 55 درصد ماده خشک باشد. تغذیه با TMR بیش از یک بار در روز یا فشار آوردن به خوراک در اغلب موارد به کاهش مشکلات مرتب سازی کمک می کند.

 

 امتناع غذا :

هر روز مراقب امتناع از خوراک باشید. خوراک باقیمانده در مخزن باید همان TMR ای باشد که می خواهید برای آن تغذیه کنید. اگر ذرات علوفه طولانی ، گاو ذرت یا سایر مواد خوراکی منفرد را ترک کنند ، می توانید بگویید که گاوها مرتب سازی می شوند و آیا جیره متعادل را نمی خورند. علوفه های طولانی یا خوراکهای ذره را ریز خرد کنید یا آنها را با غذاهای جایگزین جایگزین کنید که برای جلوگیری از این مشکل ، مرتب سازی آنها سخت تر است.

 

 اندازه ذرات TMR

اندازه ذرات TMR را هر دو تا چهار هفته بررسی کنید. برای بررسی TMR می توانید از جعبه جداکننده اندازه ذرات Penn State استفاده کنید.

اندازه ذرات TMR خود را به صورت زیر جدا کنید:

3 تا 8 درصد از خوراک در صفحه اصلی

30 تا 50 درصد خوراک در صفحه وسط

30 تا 50 درصد خوراک در صفحه پایین

کمتر از 20 درصد خوراک در ماهی تابه پایین است

ذرات طولانی در TMR یا بیش از 10 درصد از TMR در صفحه اصلی می توانند گاوها را به مرتب کردن TMR اجازه دهند…

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.