بوقلمون شروع کار و سرمایه گذاری بوقلمون گوشتی و مولد

بوقلمون گوشتی و مولد : ( شروع کار و سرمایه گذاری در پرورش و پروار بوقلمون ) :

صنعت پرورش بوقلمون در سال های جدید با توجه به افزایش قیمت گوشت گوسفند رواج یافته و جامعه با گوشت بوقلمون آشنا و باعث بازار مناسب آن شده است.در گذشته خرید و فروش گوشت بوقلمون به دلیل عدم وجود بازار فروش بسیار کم و از این رو درامد و سود پرورش بوقلمون اندک و صرفه اقتصادی نداشت. با ما همراه باشید با بررسی سود و درامد پرورش بوقلمون .

 

پرورش بوقلون :

شروع کار و احداث جایگاه پرورش بوقلمون :

قبل از سرمایه گذاری در هر کاری بهتر است به بررسی سود و درامد و اینده آن پرداخته بعد تصمیم بگیرید. طی چند سال گذشته احداث جایگاه جهت پرورش بوقلمون در اغلب شهر ها با توجه به سیاست های جهاد کشاورزی ممنوع بود .خوشبختانه این ممنوعیت در سال های جدید در اغلب استان ها برداشته شده است.

 

شروع کار و سرمایه گذاری در پرورش بوقلمون
شروع کار و سرمایه گذاری در پرورش بوقلمون

 

بررسی سود پرورش بوقلمون گوشتی :

در سال 1398 قیمت گوشت زنده بوقلمون در هر کیلو بین 14 الی 25 هزار تومان متغییر بود که به طور میانگین 16 هزار تومان در بازار قیمت می خورد.  و قیمت خرید هر جوجه بوقلمون بین 25 الی 30 هزار تومان ( با توجه به نژاد آن ) بوده و هر قطعه بوقلمون در پایان دوره پروار به 8 الی 16 کیلو می رسد.( بازه تفاوت وزن به دلیل تفاوت در نر یا ماده و نژاد آن می باشد ) .

به طور میانگین هر قطعه در پایان دوره به 12 کیلو رسیده و با توجه به قیمت 16 هزار تومانی آن پس هر قطعه 192 هزار تومان به فروش می رسد. (در نظر داشته باشید رسیدن به وزن 14 و 15 کیلو دور از چشم نیست و به راحتی با نژاد خوب و جیره مناسب می توانید به راحتی به وزن دلخواه برسانید.

تا به اینجا فقط به بررسی درامد و فروش پرداختیم.حال باید هزینه ها را از آن کم کنیم :

هزینه ها از جمله خرید جوجه بوقلمون که قیمتی در حدود 30 هزار تومان دارید. پس از ان با توجه به مقدار خوراک 30 الی 40 کیلوگرمی در کل دوره 100 الی 110 هزار تومان برای هر هر قطعه طی یک دوره در نظر بگیرید.

پس تا اینجا 192 – 30 هزار قیمت هر جوجه – 110 هزار خوراک هر قطعه = 52 هزار تومان سود ناخالص هر قطعه بوقلمون در یک دوره.البته هزینه های مانند حقوق و سوخت ، استهلاک و تعمیرات ، هزینه های اجاره و غیره را باید از ان کم کرد که با توجه به متغییر بودن آنها نمی توان به راحتی محاسبه کرد که اغلب در وبسایت ما به در غالب طرح توجیهی به بررسی کامل هزینه های پرورش بوقلمون پرداخته می شود که از طریق لینک زیر می توانید نسبت به انتخاب انها کلیک کنید :

 

طرح توجیهی پرورش بوقلمون در تعداد قطعه های مختلف 

 

مقدار مصرف خوراک و جیره غذایی بوقلمون در دوره پرورش :

بوقلمون پرواری در هر دوره بین 30 الی 40 کیلو مصرف خوراک دارد و ضریب تبدیل 2.2 الی 2.6 داشته و به وزن 14 کیلو به طور میانگین می رسد. جیره غذایی مورد استفاده به دلیل رشد بالای این پرنده باید پروتئین زیادی داشته باشد تا بتواند نیاز های آن را برطرف کند.

در جدول زیر مقدار خوراک مصرفی نر و ماده های بوقلمون را طی یک دوره با هم مرور می کنیم :

احتیاجات غذایی پرورش شترمرغ گوشتی
احتیاجات غذایی پرورش شترمرغ گوشتی

 

سود پرواربندی بوقلمون و خوراک مورد نیاز
سود پرواربندی بوقلمون و خوراک مورد نیاز

 

جیره غذایی بوقلمون
جیره غذایی بوقلمون

 

احداث جایگاه جهت پرورش بوقلمون :

جهت اقدام به پرورش و نگهداری بوقلمون به روش های مختلف می توان اقدام نمود از جمله اگر به روش سنتی باشد نگهداری در خانه و باغ های روستایی ، و در صورتی که بخواهیم صنعتی و در تعداد بالا فعالیت داشته باشیم بایستی یا یک جایگاه را اجاره کنیم و یا اقدام به ساخت ساز کنیم.اصولا مرغداری های خالی بهترین مکان برای اجاره کردن جهت پرورش می باشد.البته با کمی تغییر در ساختمان و تاسیسات از جمله دانخوری و اب خوری ها و غیره.

جهت احداث جایگاه ابتدا باید به جهاد کشاورزی و سازمان نظام مهندسی مراجعه پس از اخذ مجوز اقدام به ساخت ساز کنید.در نظر داشته باشید جهت سالن به ازای هر چهار قطعه بوقلمون  حداقل 1 متر فضا نیاز دارید.انبار  و جایگاه اتاق کارگری و مدیریت جداگانه محاسبه می شود.

 

پیشنهاد ما این است که قبل از احداث جایگاه و هزینه های سنگین چند دوره در یک سالن به طور اجاره ای فعالیت داشته و در صورتی که در منطقه شما بازدهی مناسبی داشت و همچنان علاقه مند به ادامه این صنعت بودین اقدام به ساخت ساز کنید تا در انتها متضرر نشوید.

 

پرورش بوقلمون
پرورش بوقلمون شروع کار و سرمایه گذاری در بوقلمون

 

محصولات بوقلمون :

اين پرندگان عموماً به منظور استفاده از گوشت پرورش داده‌مي‌شوند و توليد گوشت آنها معمولاً داراي توجيه اقتصادي مناسب مي‌باشد.

دلايل اصلي توليد و مصرف گوشت بوقلمون در اروپا و آمريكا را مي‌توان چنين عنوان كرد:
-گوشت بوقلمون از نظر چربي و كالري فقير و از نظر فيزيولوژي تغذيه بسيار بااهميت مي‌باشد و ارزش رژيمي آن شبيه به گوشت بدون چربي گوساله‌هاي بسيار جوان است.

-امكان عرضه اين گوشت به اشكال گوناگون وجود داشته و مي‌توان آنرا به صورت لاشه كامل، قطعات ران و سينه و يا به صورت كالباس، سوسيس و … وارد بازار نمود.

-گوشت بوقلمون از نظر سلامت بسيار مورد توجه است زيرا تقريباً مي‌توان گفت كه هيچ نوع بيماري از طريق مصرف آن به انسان منتقل نشده و حتي اين حيوان در برابر بيماريهاي شايع بوقلمون نيز از خود مقاومت نشان مي‌دهد و نسبت به طيور ديگر مانند مرغ ميزان ابتلا كمتر مي‌باشد، به عبارت ساده‌تر بيماري مشتركي بين انسان و بوقلمون وجود نداشته و به همين دليل اگر پس از كشتار، عمليات پركني و ذخيره آن به صورت بهداشتي صورت گيرد هيچگونه خطري را براي انسان نخواهد داشت.

 

پرورش و نگهداری بوقلمون به طور خلاصه :

نگهداری بوقلمون در سنین جوجگی، یکی از مشکل ترین مراحل پرورش بوقلمون است بوقلمون های جوان نیز در مقابل عوامل بیماری‌زا کاملاً حساسند از این رو باید توجه فراوانی به آنها مبذول داشت. امروزه در اغلب کشورها، بوقلمون را بصورت تجارتی و به تعداد زیادی نگه داری می‌کنند و تعداد معدودی از شرکت های اصلاح نژادی، سویه های تجارتی مخصوص به خود را ارائه می‌دهند که از ضریب تبدیل و قدرت رشد بسیار بهتری نسبت به دیگر نژادها برخوردارند. در طریقه پرورش به صورت صنعتی، باید با تحت نظر گرفتن شرایط محیطی تمامی نیازهای بوقلمون را در نظر گرفت تا با تنظیم حرارت، تهویه، بهداشت و بالاخره جایگاه حداکثر نتیجه مطلوب حائز شود.

دما در هفته های مختلف باید به قرار زیرباشد: در شروع دوره پرورش و در سیستم آشیانه گرم (گرمایش در کل سالن) دمای آشیانه را در حدود 34 الی 36 درجه سانتی گراد تامین کنید و این دما را در اواخر هفته اول به 32 درجه سانتیگراد برسانید، سپس دمای آشیانه را در هفته دوم 29 ، هفته سوم 26 ، در هفته چهارم 24 (در تمام این مدت حرارت سالن نباید از 24 درجه سانتی گراد کمتر گردد)، هفته پنجم 21 درجه سانتی گراد و از هفته ششم تا پایان دوره دمای 18درجه سانتی گراد را حفظ نمایید.

در مورد تامین دمای مورد نیاز نژاد های صنعتی، حتماً از راهنمای پرورش آن نژاد استفاده نمایید. در روزهای اول جوجه ها نباید از منبع حرارتی دور شوند چون ممکن است سرما بخورند. اگر از دستگاه مادر مصنوعی استفاده می‌شود باید دور دستگاه مادر حصاری کشید تا از آن دور نشوند و یا اگر از هیتر استفاده میشود باید تمامی سالن حرارت یکنواخت و مناسب داشته باشد

فضایی که باید در اختیار جوجه بوقلمون باشد در هفته اول 30 جوجه در هر متر مربع، در هفته 2-4 تعداد 20 جوجه، در هفته 5 تعداد 10 جوجه، در هفته 7 -8 تعداد 8 جوجه، در هفته 9-12 تعداد 5 عدد و در هفته 13-20 تعداد 2-3 بوقلمون در هر متر مربع نگهداری می‎شود. در 48 ساعت اول باید در تمام مدت شبانه روز از روشنایی در سالن نگهداری جوجه بوقلمون‌ها استفاده کرد. بعد از اینکه جوجه بوقلمون‌ها به خوردن و آشامیدن عادت کردند باید به مرور نور را کم کرد به طوری که در سن 2 هفتگی به حداقل مقدار روشنایی رساند.

معمولاً مقدار 13- 14 ساعت نور در شبانه روز برای بوقلمون‌ها از سن 2 هفتگی به بعد کافی است. شدت نور نیز مهم است معمولاً در 48 ساعت اول باید از نور شدید‌تر و سپس از نور ضعیف‌تر استفاده نمود. طبق آزمایشی که در انگلیس انجام شده، نور قرمز و سبز هر دو اثر خوبی از نظر رشد نسبت به نور سفید در بوقلمون‌ها دارند. ولی وقتی که شدت انوار مذکور به اندازه شدت نور سفید است اختلافی از نظر میزان رشد در بوقلمون‌ها دیده نشده است، از اینرو به نظر می‌رسد مسئله شدت نور مهمتر از رنگ آن است.

بوقلمون‌ها نیز مانند مرغ‌ها در نور آبی قادر به دیدن نیستند از اینرو هنگام گرفتن آنها میتوان از نور آبی استفاده کرد. به هر حال استفاده از نور آبی، به مدت 24 ساعت اثر بدی بر بوقلمون دارد. طرز استفاده کردن از نور در پرورش بوقلمون ها بستگی به نژاد و طرز نگهداری و بالاخره سن فرستادن آنها به کشتارگاه دارد ولی از نظر راهنمایی از نور می‌توان به طریقه زیر استفاده کرد.

همانطور كه پيشرفت مرغداري در كشور ما نقشي اساسي در توليدات دامپروري جهت تامين نيازمنديهاي گوشت سفيد مرغ داشته، بدون شك صنعت در حال پيشرفت و سودآور پرورش بوقلمون نيز مي‌تواند بسياري از احتياجات و نيازمنديهاي پروتئيني كشور را تامين نمايد.
از طرف ديگر با توجه به رشد و افزايش جمعيت كره زمين، نيازمنديهاي خوراكي نيز از لحاظ مواد غذايي پروئيني از نوع سفيد افزايش مي‌يابد و بديهي است که تامين نيازهاي غذائي اين جمعيت رو به رشد تنها با الگو گرفتن از روشها و سنتهاي قديمي جوابگو نخواهد بود.

بنابراين پيشرفت علم و صنعت، خصوصاً در بخش دامپروري به كمك ما آمده تا بتوانيم با استفاده از حداكثر پتانسيل ژنتيكي بر عوامل محدودكننده فشار آورده و بر آن غلبه نماييم كه از جمله فوايد آن توليد و بوجود آوردن نژادهاي مطمئن و پر بازده در بخش طيور و ساير ماكيان مي‌باشد، كه طرح پرورش بوقلمون صنعتي نيز از چنين طرحها است.

بايد توجه داشت كه براي موفقيت در اداره يک پروژه، يك پرورش دهنده بايد به سه عامل توجه داشته باشد:

برنامه‌ريزي
نظم در اجرا
كنترل، آگاهي و تسلط كافي در اجراء

 

بهترین نژاد پرورش بوقلمون :

چندین نژاد بوقلمون در سراسر جهان وجود دارد. اما همه این نژادها به اندازه کافی برای تولید گوشت تجاری مناسب نیستند. شما می توانید برای تولید سودآور گوشت فقط تعدادی از آن نژادها را در مزرعه خود پرورش دهید. برای تولید سودآور گوشت باید از برخی نژادهای بوقلمون مدرن استفاده کنید که برای تولید تجاری پرورش داده می شوند. این نوع نژاد بوقلمون حداکثر خوراک نرخ تبدیل گوشت را دارد.

آنها خوراک کمتری مصرف می کنند و این خوراک را در مدت زمان بسیار کمی به گوشت تبدیل می کنند. نژاد سفید یک نوع بوقلمون مدرن برای تولید تجاری است. گوشت تولید شده با پرورش این نژاد در مرتع در مزرعه ای کوچک ، نسبت به گوشت تولید شده از مزرعه تجاری ، خوشمزه تر و طعم دهنده تر خواهد بود.

 

با تشکر از مهندس مهدی بنی حسن – سید محمد هاشمی و مرتضی بیگی از اعضای هیئت علمی اموزش و منابع طبیعی استان قم .

دانلود طرح توجیهی بوقلمون گوشتی 5000 قطعه ای 

دانلود طرح توجیهی بوقلمون گوشتی 10000 قطعه ای

 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.