بز سانن پرورش و نگهداری جیره + طرح توجیهی

پرورش و سرمایه گذاری در بز سانن : بز سانن به علت تولید شیر بسیار نسبت به بز های بومی ( 3 الی 4 لیتر در روز ) ، درصد دو قلوزایی بالا همچنین وزن مناسب در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. در کشور ما مصرف گوشت نسبت به مصرف شیر بیشتر رواج دارد و همین علت باعث شده است تا دامداران ما عموما به پرورش و نگهداری بره های پرواری تمایل داشته باشند تا نگهداری و پرورش بز سانن ، با گذشت زمان و علمی شدن دامداری ها در سطح کشور همچنین نیاز کارخانه های شیر کارافرینان و دامداران را به تحقیق در زمینه پرورش و نگهداری بز سانن ( بهترین بز شیری ) وا داشته است.با ما همراه باشید با بررسی نگهداری و پرورش  جیره و طرح توجیهی بز سانن .

 

پرورش و نگهداری بز سانن
پرورش و نگهداری بز سانن

چرا پرورش بز سانن و اصلاح نژاد شده :

به طور کل نگهداری بز هایی که اصلاح نژاد شده هستند و یا استفاده از نژاد بز های برتر جهان مثل الپاین و سانن که بین 3.5 الی 8 لیتر در روز شیر می دهند اقتصادی تر و سود اوری بیشتری نسبت به گاو شیری دارد ؟حالا چرا و چطور به این نتیجه می رسیم که پرورش بز یا گاو شیری ؟

 

این وبسایت هیچ گونه خرید و فروش نهاده ، علوفه کنسانتره و ماشین الات دام بره و بز  و غیره ندارد .

لطفا جهت خرید و فروش با پشتیبانی تماس نگیرید.

 

به طور کلی هر 4 الی 5 راس بز اصلاح نژاد شده و پر تولید به اندازه یک گاو شیری اصیل مانند هلشتاین در روز شیر تولید  می کند.و در مقابل نصف یک گاو شیری به خوراک احتیاج داشته و همچنین نسبت به بیماری ها مقاوم تر می باشد و همچنین هر لیتر شیر گاو در بازار اگر به قیمت 1800 تومان باشد یک لیتر شیر بز 4000 هزار تومان خریدار دارد.( به طور میانگین )  پس در نتیجه با یک حساب سرانگشتی می توان نتیجه گرفت که نگهداری بز پر تولید دو برابر یک گاوداری شیری صرفه اقتصادی داشته البته به شرط بازار خرید شیر .( در حین احداث دامداری حتما ابتدا در آن منطقه  بازار فروش شیر آن را مورد بررسی قرار بدین)

 

چرا شیر بز سانن :

به طور کلی شیر بز ها نسب به شیر گاو با توجه به ترکیب شیمیایی شباهت بسیار بیشتری نسبت به شیر انسان دارد.همچنین از نظر ترکیبات پروتئینی و مواد معدنی نسبت به گاو شیری سرشار تر می باشد. تولید شیر در بز ها از 250 گرم الی 8 کیلو با توجه به نژاد بز ها متفاوت می باشد.

 

 

اشنایی با بز سانن :

بز سانن ابتدا در کوهستان های سوئیس مشاهده و به سایر نقاط جهان ارسال و منتقل شده است.بز سانن دارای موهای سفید یا خاکستری کوتاهی هستند.نر های این نژاد شاخ دار و ماده ها بی شاخ و یا با شاخ های کوتاه مشاهده شده است.وزن ماده 61 و نر ان به 75 کیلو گرم نیز می رسد.

 

بز سانن برترین نژاد شیری جهان :

بز سانن یکی از بهترین نژاد های شیری در سراسر جهان معرفی شده است که دوره شیردهی آن حدود 290 الی 305 روز بوده و بین 3 الی 8 لیتر شیردر روز با توجه به درصد خلوص شیر  با پروتئین 3.6 درصد تولید می کند.

 

تولید شیر در بز سانن و الپاین
تولید شیر در بز سانن و الپاین

بز سانن یا الپاین ؟

مقدار تولید شیر بز سانن نسبت به بز آلپاین بیشتر  می باشد.(سانن 996 در سال و الپاین 915 لیتر در سال ) در فضای بسته به دلیل مقدار تولید بیشتر بز سانن در مقابل الپاین بیشتر است.ولی اگر قصد استفاده در مرتع یا کوچ رو داشته باشین بهتر است از نژاد الپاین استفاده کنید که مقاومت بیشتر نسبت به بیماری ها دارد همچنین در شرایط سخت محیطی مقاوم تر است.

 

ایجاد گله بز شیری سانن و الپاین :

به طور کلی به دو روش می توان گله بز ایجاد کرد.

  1. آمیخته گری  2. خالص 

امیخته گری با بز سانن : 

در این روش دامدار نیاز به سرمایه چندانی ندارد.و با همان بز های موجود در دامداری و یا با خرید بز های ماده بومی شروع به فعالیت می کند.و در کنار آن با خرید بز های نز نژاد الپاین و سانن اقدام امیخته گری کرده و هر ساله با جفت گیری نر سانن و ماده های متولد شده بر در صد خلوص آنها می افزاید.این روش برای دامدارانی که سرمایه زیادی ندارند بسیار مفید بوده همچنین بز های تولیدی نسبت به محیط مقاوم تر بوده و سازگاری بیشتری دارند.در مقابل کمی وقت گیر و طولانی روند کار پیش می رود.

 

خرید گله بز سانن خالص ( نر و ماده ) :

در این روش دامدار می تواند با خرید بز نر و ماده سانن یا الپاین شروع به فعالیت کرده و از همان ابتدا با بیشترین مقدار تولید شروع به فعالیت نماید.یکی از مشکلات روبه برو در این روش سرمایه زیاد برای خرید نژاد خالص می باشد.در مقابل می توان بز های نر تولید در این روش را به عنوان نژاد خالص با قیمت مناسبی فروخته و بازگشت سرمایه مناسبی دارد.

 

شرایط محیطی پرورش و نگهداری بز سانن :

عقیده برآن است که این نژاد های بز سانن با توجه به اینکه در مناطق سردسیر اروپا مشاهده شده اند به مناطق سردسیر عادت پذیری دارند.ولی با بررسی های به عمل آمده هر منطقه که شرایط اب و هوایی مناسب پرورش بز را داشته باشد می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

از جمله شرایط مورد نیاز : رطوبت حداقل 25 و حداکثر 75 درصد.

دمای محیط بین 12 الی 21 درجه بهترین دما می باشد .ولی تا دمای 27 درجه نیز مقاوم هستند.

 

دانلود طرح توجیهی بز سانن جدید
دانلود طرح توجیهی بز سانن جدید

 

دانلود طرح توجیهی پرورش و نگهداری بز سانن :

گروه  مهندسی ما با توجه به علم روز اماده ارایه طرح های توجیهی به روز در زمینه دام و طیور می باشد.کلیه عزیزانی که نیاز به طرح توجیهی و ایده های کارافرینی در زمینه پرورش بز سانن و الپاین دارند می توانند  جهت سفارش طرح با شماره 09191968068 مهندس بنی حسن تماس و هماهنگی های لازم انجام شود.همچنین جهت اشنایی می توانید از طرح های اماده ما در سایت استفاده کنید ( لینک دانلود طرح های توجیهی پرورش بز و گوسفند اماده کلیک کنید )

 

 

جیره غذایی پرورش بز سانن و الپاین :

یکی از مهترین عوامل راندمان و افزایش بازدهی و سلامت دام جیره مناسب می باشد. تغذیه بز ها در سنین مختلف ، اب و هوای منطقه ، اقلام خوراکی موجود در منطقه همچنین وزن دام و شرایط دام و دوره نگهداری دام مانند بز شیرده ، بز خشک و بزغاله ها متفاوت می باشد.جهت سفارش جیره نیز می توانید با شماره 09191968068 ( بنی حسن)  هماهنگی های لازم انجام شود.

 

منبع :بر گرفته از جزوه ترویجی وزارت جهاد کشاورزی استان قم

 

پیشنهاد وبسایت به شما:

دانلود طرح توجیهی سانن 100 راسی 

دانلود طرح های به روز تر در تعداد راس مختلف 

7 دیدگاه دربارهٔ «بز سانن پرورش و نگهداری جیره + طرح توجیهی;

  1. سلام. میخواستم در مورد جیره نویسی بز شیری اطلاعات کسب کنم اگه امکانش هست منو راهنمایی کنین.ممنون

    پاسخ
  2. سلام.من به دنبال روش علمی نوع و زمان جیره غذایی برای بز های شیری سانن هستم.شما می تونید بهم کمک کنید؟

    پاسخ
  3. سلام برادر گرامی
    تغذیه یا جیره نربز سانن یکساله رو میخواستم که بتونم برا دوره امیزش اماده باشه.

    پاسخ
  4. سلام// اگه زحمتی نیست براتون لطفا چند درخواست حقیرو پاسخ بدین ممنون میشم ان شاء الله خدا برکت به زندگی شما عنایت کنه
    ۱- بهترین جیره بندی برای تغذیه بزهای نر و ماده سانن
    ۲- (اگر اطلاعاتش در اختیار شما هست) جیره بندی برای گوسفند های رومانف
    ۳- بهترین کتاب یا سی دی یا هر امکان آموزشی دیگه ای که درباره پرورش بز سانن و گوسفند رومانف هست رو معرفی بفرمایید
    ۴- بهترین محل نگهداری برای هر بز سانن از نظر آب و هوا و زمین نگهداری (هموار یا ناهمواری زمین) چیست؟
    ۵- میزان مرگ و میر و مریضی دراین نوع بز چقدره (ازنظر مقاومت نسبت به بیماری)
    ۶- تولید بز شیری بیشتر مقرون به صرفه است یا بز گوشتی؟

    با سپاس فراوان از زحمات مسئولان این سایت و به امید موفقیت روز افزون// یا حق امام حسن مجتبی علیه السلام پشتیبانتون

    پاسخ
    • ضمن سلام خدمت شما.برای جیره بندی بز سانن که نمیتوان از یک جیره پایه استفاد کرد.بهتر است که یک کارشناس به طور حضوری در دامداری شما اقدام به جیره نویسی کند.
      فروش شیر یا گوشت بستگی به منطقه شما دارد.در مناطقی از کشور شیر بز را با قیمتی چند برابری نسبت به شیر گاو خرید می کنند.که در این صورت به صرفه است .در غیر این صورت به صرفه نیست.
      ولی به طور کل برای پروار و گوشت بز مناسب نبوده و بهتر است از گوسفندان نژاد بومی کشور مانند افشاری و شال استفاده کنید.
      نگهداری بز سانن باید در جایگاه بسته انجام شود.طوری نیست که بگویید زمین هموار یا نا هموار ، .به هیچ وجه در مرتع نباید باشند.فقط جایگاه صنعتی بسته.
      از کتاب های در زمینه بز سانن می توان کتاب دکتر کلانتر استفاده کنید.به طور کامل این نژاد را بررسی و جیره های نمونه معرف کرده است.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.