خوراک مناسب بره پرواری جیره افزایش وزن گوسفند

در پرواربندی بره و گوسفند خوراک و جیره غذایی همچنین نژاد دام دو مورد از عوامل مهم موفقیت ، افزایش سود و بازدهی در دامداری پرورش گوسفند و بز می باشد. در سال های  مانند سال 97 و 98  با نوسانات شدید قیمتی گوسفند و همچنین خوراک مواجه شدیم که عده ای از این نوسانات سود مناسب و در مقابل دوستانی هم که امروز و فردا کردند و پرواربندی بره را شروع نکردند متضرر شدند.

در این مقاله قصد داریم تا به طور جامع و کامل به بررسی سود ، جیره مناسب پرواربندی ، بررسی خوراک های غذایی ، بهترین نژاد های دام مانند افشاری ، شال ، کردی ، مهربان طرح توجیهی پرواربندی بره و گوسفند و غیره بپردازیم.

ما به عنوان کارشناس در این حوزه از تمامی سوالات در ذهن شما آگاه بوده و سعی کردیم تا انتهای مقاله به پاسخ تمامی انها بپردازیم با ما همراه باشید و مطمعن باشید که به تمام سوالات شما پاسخ داده شده است. با ما همراه باشید با بررسی سود و درامد دامداری پرورش بره پرواری در سال 99  .

 

اخرین اپدیت سال 99 ارایه دو فرمول جیره غذایی بره پرواری + آموزش های لازمه و طرح توجیهی جهت بررسی سود و درامد پرورش گوسفند

 

انتخاب نژاد مناسب ؟

در بعضی از کشور ها هدف از پروش گوسفند تولید شیر و یا پشم بوده ولی در کشور ما هدف اصلی پرورش گوسفند و بره تولید گوشت و عرضه آن می باشد. با توجه به همین موضوع تولید بره های بیشتر بازدهی و تولید را افزایش می دهد.متاسفانه نژاد های بومی در کشور ما بره زایی پاییینی داشته و حداکثر در بهترین نژاد های ایرانی حداکثر دو قلوزایی را می توان مشاهده کرد. در مقابل استفاده از نژاد های خارجی خالص مانند رومانوف ، به دلیل شرایط اب و هوایی همچنین صنعتی نبودن کامل دامداری ها محیا نیست و نگهداری آن با تلفات و یا کاهش کیفیت همراه هستند . همچنین نژاد های خالص چندقلوزا مانند رومانوف درست است که چندقلوزایی مناسبی دارند ولی در مقابل کیفیت گوشت مناسبی ندارند .

 

تلقیح مصنوعی گوسفند و بز
تلقیح مصنوعی گوسفند و بز

 

از چه نژاد هایی برای تلقیح مصنوعی استفاده کنیم ؟

پس بهتر است از ماده های بومی استفاده کرد و برای بارورسازی  آنها  از نر رومانوف و یا تلقیح مصنوعی و استفاده از اسپرم نژاد های خالص رومانوف استفاده کرد تا در نسل های به وجود امده بتوان چندقلوزایی را مشاهده و همچنین کیفیت گوشت و مقاوت محیطی را به همراه داشته باشیم.

برای تلقیح گوسفند نژاد های بومی و نژاد های خالص چندقلوزای خارجی می توان از ماده های افشار ، شال ، زل ، لری و غیره با گوسفند رومانوف انجام داد .توجه داشته باشین نژاد رومانوف به جفت گیری با نژاد های دنبه دار تجربه نداشته و بهتر است از تلقیح مصنوعی استفاده کنید.

هدف ما از این مقاله 90 صفحه ای اموزش پرواربندی بره و ارایه فرمول و جیره های مناسب با قیمت مناسب و افزایش وزن بالا ، بررسی شرایط احداث دامداری و یک طرح توجیهی به عنوان نمونه و غیره.

توجه داشته باشین در این فایل فرمول دو جیره به همراه درصد ها ارایه شده که هزینه تهیه هر کیلو خوراک از ان برای دام از جیره اول 1850 و جیره دوم 1900 تومان می باشد.و برای یک بره 30 کیلویی مقدار یک کیلو دویست گرم از این خوراک ( مجموع علوفه و کنسانتره ) مورد نیاز است .با ما همراه باشید با مقاله اموزش پرواربندی بره و جیره غذایی .

 

قدم به قدم با پرورش و پرواربندی بره گوسفند  :

سعی کردیم در مقاله پرورش و پرواربندی بره با گفتار روان بنویسیم .امیدوارم این مقاله مفید واقع شود .پس از پایان مطالعه این پست در هر قسمت آن که سوالی ، نقد و یا پیشنهادی داشتین می توانید در قسمت نظرات ثبت کرده سریعا توسط کارشناسان ما پاسخ داده خواهد شد.

 

شروع کار سرمایه گذاری و سود پرواربندی بره :

پرواربندی بره در صورتی که به طور صنعتی و علمی و استفاده از تجربیات عملی باشد یکی از شغل های پر سود بوده و از ریسک پایینی برخوردار است. برای موفقیت در این زمینه رعایت نکاتی ضروری است که در ذیل به هر یک می پردازیم. 

 

اولین اقدام انتخاب مکان دامداری :

برای مکان دامداری متقاضی می تواند :

  1. زمین را خریداری و اقدام به گرفتن پروانه تاسیس و شروع به ساخت کند که به طور کامل توضیحات ان در فایل اصلی در پایان مقاله توضیح داده شده است.
  2. یک جایگاه اماده خریداری کند .
  3. مکانی را اجاره کند .

 

هر یک از سه روش بالا را که شما اقدام کنید بهتر است که پیش از اقدام چند نکته را بسنجین.

1.محل مورد اجاره ، دامداری آماده یا زمین که قرار ساخته و تبدیل به دامداری شود امنیت مناسبی دارد ؟

2.کیفیت آب و هوا در منطقه در چه سطحی می باشد؟

 

امینت در دامداری :

یکی از مواردی که خیلی رایج بوده سرقت گوسفندان است آن هم به روش های مختلف ،گوسفند و بره به دلیل اینکه وزن پایین داشته و حیوانی اهلی هستند حمل نقل آن کاملا بدون سروصدا و به راحتی امکان پذیر است و چون شناسنامه دار نیست فروش آن راحت می باشد.

از عوامل جلوگیری کننده سرق دام مانند دوربین مدار بسته ، جی پی اس و ساخت جایگاه های بلند می تواند پیشگیرانه باشد ولی باز با توجه به داشتن همه این موارد امکان سرقت و از بین رفتن تمام سرمایه شما بسیار زیاد است. پس در انتخاب محل اهمیت ویژه ای بدین.

 

اب و هوای مناسب پرورش گوسفند :

گوسفندان اصولا در مناطق سردسیر به راحتی دوام می آوردند ولی با افزایش دما میزان مصرف خوراک کم شده در مقابل افزایش وزن مورد نظر انجام نمی گیرد و درنهایت بازدهی کاهش و بیماری و تلفات افزایش می یابد.همچنین در مناطقی که شرجی بوده و  رطوبت زیادی دارند نمی توان از تمام نژاد ها استفاده کرد و بهترین نژاد گوسفند در چنین مناطقی نژاد های بومی آن منطقه می باشد .

اب هم یکی از عوامل تاثیر گذار بوده هرچند دام به مزه اب زیاد حساس نیست ولی اب مصرفی نباید زیاد املاح ، نمک و مواد جامد داشته باشد.مقدار مصرف روزانه اب گوسفندان بین 5 الی 10 لیتر می باشد.

 

ساخت جایگاه دامداری :

زمین انتخابی ساخت جایگاه دامداری برای گوسفند و بز باید شرایط لازمه جهاد کشاورزی و سازمان نظام مهندسی را داشته باشد.که به طور مختصر می توان گفت در بافت روستا و شهر نباشد ، در حریم جاده ، مسیر عبور لوله گاز و غیره نباشد ، با دامداری ، مرغداری ، و سایر اماکن اطراف محل مورد نظر فاصله قانونی را داشته باشد .که تمامی فاصله ها در فایل قابل دانلودی در انتهای مقاله درج شده است.

 

جدول حد فاصل و حریم دامداری با نقاط اطراف :

خلاصه جدول حد فاصل و حریم دامداری ها نسبت به یکدیگر و سایر مناطق در جدول زیر اورده شده است که در فایل دانلودی کامل و واضح تفکیک شده است.حتما قبل خرید زمین برای احداث دامداری و یا یک جایگاه آماده بدون پروانه بهره برداری نسبت به حریم ها توجه کنید.

 

 

حد فاصل و حریم دامداری
حد فاصل و حریم دامداری

 

 

بررسی سود پرواربندی بره در سال 99  :

گذشته از تغییرات قیمتی به بررسی سود و درامد پرورش و پرواربندی گوسفند و بره می پردازیم.میانگین قیمت در انتهای سال 98 و ابتدای سال 99 هر کیلو دام زنده 45 هزار تومان می باشد. همچنین دامداران برای تهیه بره سبک باید حدودا یک میلیون و پانصد هزار تومان به طور میانگین پرداخت کنند.

بره سبک در ابتدا با روزی یک کیلو پرواربندی را شروع و در وزن های 50 الی 55 کیلوگرم روزانه 2 الی 2.2 کیلوگرم خوراک مصرف میکند.با توجه به قیمت های روز هر کیلو خوراکی که توسط ما جیره نویسی شده 1850  الی 1900 تومان هزینه در بر خواهد داشت. و یک بره پرواری در یک دوره سه ماهه بین 160 الی 200 کیلوگرم خوراک مصرف می کند.که با قیمت هر کیلو 1900 تومان میانگین 370 الی 400 هزار تومان در نظر خواهیم گرفت.

پس تا اینجا 1500 برای خرید بره  و 400 هزار تومان جهت خوراک و 20 هزار تومان برای بهداشت و درمان در نظر میگیریم.

هزینه هر راس دام بدون در نظر گرفتن کارگری و اب و برق 1920 هزار تومان می شود و اگر هر راس دام را در وزن 53 کیلو به بازار ارایه دهیم (52* 45000 = 2340000 هزار تومان ( یک کیلو از هر راس جهت فروش کم کردیم.)

سود و درامد پرواربندی بره سال 99 :

طبق هزینه های بالا هر راس بره پرواری 420 هزار تومان سود ناخالص دارد.جهت محاسبه سود خالص باید هزینه های اجاره ، اب و برق و همچنین کارگری را کسر کنیم که در هر دامداری متغییر می باشد ولی به طور میانگین اگر برای هر راس 100 هزار تومان در نظر بگیریم هر راس بره پرواری 320 هزار تومان سود خالص خواهد داشت.

و در اخر تاکید میکنم اگر قیمت 45 هزار تومان باشد.در طی دو سال گذشته بار ها قیمت ها بالا و پایین شده است.55 ، 45 ، 42 ، 38 هزار تومان  و خیلی از دامداران با سود مناسب و مواردی با ضرر به بازار ارایه داده اند.

سود گوسفندداری 100 راسی :

موارد گفته شده بالا برای محاسبه سود یک راس بره بود ، حال در تعداد بالا حتما باید میزان تلفات را در نظر گرفت. برای مثال جهت محاسبه یک دامداری 100 راسی چقدر سود و درامد عاید ما خواهد شد :

از 100 راس 96 بره را جهت فروش در نظر خواهیم گرفت ( 4 بره کسر تلفات )

96(تعداد دام در یک دوره ) * 52( وزن دام ) * 45000 هزار تومان ( قیمت واحد دام ) = 224.640.000 تومان ( مبلغ فروش)

کاهش هزینه ها : 100 (تعداد دام ) * 1.920.000 ( قیمت خرید دام سبک و خوراک و هزینه های معقوله) = 192.000.000 میلیون تومان هزینه ها.

224.640.000 – 192.000.000  = 32.640.000 میلیون تومان سود ناخالص

هزینه کارگری برای 100 راس بره پرواری 7 میلیون تومان که از مبلغ فوق کسر می شود.

32.640.000 – 7.600.000 ( هزینه کارگری + آب و برق  ) = حدودا 25 میلیون تومان سود بدون محاسبه هزینه های اجاره و غیره که متغییر می باشد.

بررسی سود پرواربندی بره 200 راسی :

دوستان در نظر داشته باشید بررسی درامد در تعداد راس های مختلف به همین شکل می باشد و با کمی محاسبه و دقت می توانید میزان سود حدودی را به شرط ثابت بودن قیمت ها بررسی کنید.

یکی از مهمترین موارد در افزایش قیمت دام صادرات گوشت به کشور های همسایه می باشد.اگر اخبار خروج دام درج شود به راحتی 10 درصد همان روز افزای قیمت در بازار شاهد خواهیم بود.

 

اصول تغذیه گوسفند و بره و زمان پایان دوره پرواربندی :

زمان شروع پرواربندی :

پرواربندی بره و گوسفند اصولا در فصل هایی که بره های سبک در بازار زیاد باشد شروع می شود ، مانند بهار و پاییز که زمان زایش میش هاست. دامداران و سرمایه گذاران در بحث پرواربندی گوسفند ، بره های سبک 25 الی 30 کیلوگرمی را خرید می کنند ، و با تهیه جیره و خوراک مناسب به مدت سه ماه پروار کرده و به بازار عرضه می کنند.توصیه می شود که از خرید بره های شیر خوار جهت پروار خودداری کنید چراکه تلفات آن در دوره اولیه نگهداری بیشتر است.

 

زمان پایان پرواربندی بره :

پرواربندی بره و گوسفند تا وزن 50 الی 55 کیلو توجیح پذیر بوده و افزایش وزن بیشتر به دلیل کاهش بازدهی مصرف خوراک و افزایش وزن ( یعنی نسبت به خوراک مصرفی وزن نمیگیرد ) همچنین  کاهش قیمت فروش به دلیل چربی بیشتر توصیه نمی شود .البته در صورت استفاده از نژاد مناسب مانند افشاری ، شال ، کردی و غیره و با داشتن جیره پرواری مناسب می توان در سه ماه به راحتی به وزن 50 الی 55 کیلو رسید.

 

تعداد دوره پرواربندی بره در سال :

در سال به طور معمول و به راحتی می توان دو دوره پرواربندی کنیم، در صورت وجود دام سبک در بازار می توان به سه دوره در سال هم به پرواربندی گوسفند اقدام کرد.در هر صورت چه دو دوره و یا سه دوره  باید طوری برنامه ریزی کرد که در ماه های پر تقاضا مثل ایام عید قربان ، ماه رمضان ، عید نوروز و سایر ایامی که عشایر و روستاییان کمتر به بازار بره کشتاری روانه میکنند با قیمت بهتر به فروش بپردازیم.

 

اموزش پرواربندی بره و جیره غذایی مخصوص
اموزش پرواربندی بره و جیره غذایی مخصوص

 

بهترین کنسانتره و خوراک پرواری گوسفند و بره :

در گذشته اغلب دامداران به طور سنتی مشغول به فعالیت بوده و با استفاده از کاه جو و یونجه اقدام به پرواربندی می کردند . که اغلب با هزینه های زیاد خوراک و افزایش وزن بسیار کم با توجه به خوراک مصرفی مواجه می شدند و در انتها به این نتیجه می رسیدند که پرواربندی بره سودی نداره .

و نا آگاه از اینکه یک گوسفند برای چاق شدن نیاز به انرژی ، پروتئین ، ویتامین ، مواد معدنی و غیره می باشد.که هریک را باید در جیره تامین کرد .در صورت عدم تامین هریک دام به طور مناسب چاق نشده و بازدهی را کاهش می دهد.در ادامه مقاله چندین جیره مناسب برای پرواربندی بره معرفی خواهیم کرد.با ما همراه باشید با پرواربندی بره و جیره غذایی .

 

خوراک مصرفی روزانه هر گوسفند و بره :

بعضی از دامداران نظر به این دارند که روزانه یک کیلو کاه و یک کیلو یونجه و جو به گفتار عامیانه خرج بدند ، این کار جز افزایش هزینه چیزی عاید نمیکنه ، خوراک مصرفی هر گوسفند و بره روزانه قانون خاصی داشته (البته با نوع جیره کمی تغییر می کند )  و در صورتی که بیشتر از حد از استاندارد استفاده کنیم برای ما جز هزینه و کاهش سود چیزی عایدمون نخواهد شد.

هر بره پرواری روزانه سه الی 4 درصد وزن بدن خود به خوراک نیاز دارد.برای مثال یک بره 30 کیلوگرمی در حدود 1.2 کیلوگرم در روز خوراک مصرف میکند و یا یک گوسفند 50 کیلویی 1.8 الی 2 کیلو مصرف دارد.

روش محاسبه به این شکل است که  وزن دام را در 3 یا 4 درصد ضرب کنید.

 

از چه اقلامی در جیره استفاده کنیم ؟

 

مقدار نیاز مصرف خوراک هر راس دام را به طور میانگین محاسبه کردیم.حال میرسیم به اینکه از چه اقلامی استفاده کنیم ؟

شما ابتدا دام را خریداری میکنید ، و چون نمیدونید قبلا از چه خوراکی استفاده کرده ابتدا از کاه و یونجه استفاده میکنید .سپس با استفاده از یک جیره نویس مجرب ، یک جیره درخواست کرده و درصد ها را تهیه و میکس و ترکیب می کنید، همچنین می توانید درصد ترکیب اقلام مصرفی را یه یک کارخانه خوراک دام داده تا برایتان طبق فرمول جیره را تهیه کنند.

خب پس به اینجا رسیدیم که شما جیره را تهیه کردین.طی 14 روز باید به عادت پذیری دام بپردازین تا تلفات بر اثر تغییر جیره نداشته باشید.

روز اول  از خوراک سنتی یونجه و کاه  استفاده کنید و در دسترس دام قرار بدین.

روز دوم تا چهاردهم روزانه 10 درصد از کنسانتره ای را که تهیه کردین در دسترس دام گذاشته و روزانه ده درصد به کنسانتره افزایش و از علوفه کم کنید.تا به تعادل جیره برسید و در مقابل دام هم به جیره جدید عادت کند. در فایل معرفی شده در انتهای مقاله دو جیره تخصصی برای پرواربندی بره به عنوان نمونه نوشته شده است.

همچنین برای اطمینان می توانید از واکسن انتروتوکسمی استفاده کنید .

 

استفاده از کود مرغی در پرواربندی بره :

آیا کود مرغی جهت خوراک دام و طیور استفاده می‌شود ؟

استفاده از پودر خون ، پودر استخوان ، اوره ، کود مرغی که جدیدا برای دامدارن تازه گی پیدا کرده است و بسیار سوال در این زمینه می شود.تمامی این اقلام به دلیل وجود درصد امونیاک و نیتروژن بالا باعث افزایش وزن دام می شوند.ولی در مقابل مضراتی هم دارند.به طوری که استفاده از پودر خون و استخوان در بسیاری از کشور های اروپایی در پرواربندی بره و جیره غذایی انها ممنوع می باشد.

همچنین استفاده از کود مرغی در خوراک دام به دلیل عدم اگاهی از درصد امونیاک آن امکان تلفات در دام را افزایش می دهد همچنین درصورت الودگی در کود مرغی ریسک استفاده از آن را برای دامداران در پرواربندی بالا می برد. کود مرغی در جیره بره پرواری در شکل های مختلفی وجود دارد.در صورت اصرار به استفاده از کود مرغی در خوراک دام بهتر است از کیفیت آن اطمینان داشته باشید.

 

کود مرغی در پرواربندی بره و گوسفند
کود مرغی در پرواربندی بره و گوسفند

 

 

ویژگی های یک کنسانتره  و خوراک مناسب پرواربندی بره  ؟

خوراک و جیره بره پرواری باید حداقل شرایط را به شرح ذیل داشته باشد.

  1. خوراک مصرفی از نظر قیمتی به صرفه باشد.
  2. تمام نیاز های دام را بر طرف کند.
  3. برای دام اثر سوئی نداشته باشد.
  4. به راحتی در دسترس و قابل تهیه باشد.
  5. خوش خوراک باشد.
  6. باعث اسیدوز و نفخ و در نتیجه تلفات نشود.
  7. و  غیره

 

کنسانتره و خوراک با قیمت مناسب :

از هنر یک جیره نویس آن است که با حداقل قیمت بیشترین بازدهی را از دام بگیرد.به طور مثال در صورت افزایش شدید قیمت یکی از اقلام خوراکی بتواند آن را جایگزین کند. برای مثال با توجه به افزایش شدید قیمت ها در سال 97 و 98 در بحث خوراک دام بتواند کماکان با کمترین قیمت جیره را بنویسد .در جیره های معرفی شده سعی شده تا با قیمت پایین حداکثر وزن روزانه دریافت شود.

 

تامین تمام نیاز های دام :

یک جیره خوب باید تمام نیاز های دام از نظر انرژی ، پروتئین ، مواد معدنی ، ویتامین ها و سایر موارد به طور کامل تامین کند. مشکل اینجاست که هر ماده خوراکی تعدادی از نیاز های دام را از نظر انرژِی ، پروتئین و چربی (اسید های امینه ، ویتامین ها و مواد معدنی ) تامین می کنه .که در صورت استفاده جداگانه از هریک به دلیل محدودیت در عناصر پر مصرف مواد خوراکی مورد استفاده دام قرار نمیگیرند. در پرواربندی بره  جیره غذایی پس از انتخاب نژاد مناسب مهمترین عوامل موثر در افزایش سود دهی می باشد.

برای مثال ذرت از نظر لیزین و تریپتوفان کمبود داشته که باعث کاهش رشد می شود و در صورتی که کنجاله سویا از لحاظ لیزین و تریپتوفان غنی است که استفاده هر دو با هم باعث تعادل می شود.و کنجاله سویا از نظر متیونین و سیستین کمبود داشته که ذرت آن را پوشش می دهد . اقلام مصرفی دام باید طبق استاندارد و نیاز دام مورد استفاده قرار گیرد.

 

کنسانتره مناسب باشد و اثر سوئی نداشته باشد :

زمانی که یک کنسانتره  تمام نیاز های بدن دام را تامین کند علاوه بر افزایش وزن مناسب دام  از بیماری های که به دلیل مشکلات تغذیه ای پیش می اید جلوگیری می کند .

 

 

فرمول خوراک بره پرواری :

در سال های اخیر درصد زیادی از دامداران به دلیل عملکرد پایین استفاده از خوراک سنتی به جیره پرواری علمی و جیره نویسی روی آورده اند ، که متاسفانه تعدادی از کارشناسان جیره نویس به دلیل عدم علم و تجربه کافی و سود جویی اقدام به جیره نویسی و دریافت هزینه می کنند که در انتها در خوشبینانه ترین حالت به دلیل یک جیره نادرست یا دام به مقدار دلخواه وزن نگرفته و در صورت وخیم تر به علت ترکیب نامناسب باعث بیماری ها ازجمله اسیدوز و تلفات و متضرر شدن دامدار خواهند شد.

پیشنهاد می شود برای جیره نویسی در منطقه خود به یک کارشناس مجرب و قابل اطمینان مراجعه کنید همچنین دو نمونه جیره استاندارد جهت سهولت کار شما نوشته شده است که به عنوان نمونه می توانید استفاده کنید همچنین می توانید جیره سفارشی را از کارشناسان ما درخواست کنید برای ثبت درخواست با شماره 09191968068 پیامک و یا در قسمت نظرات همین صفحه در خدمت شما هستیم.

 

فرمول جیره پرواربندی بره :

تغذیه بره پرواری :

در این مقاله که قابل دانلود می باشد دو جیره با ترکیبات مختلف نوشته شده و درصد های هریک برای استفاده دام سبک تا دام سنگین نوشته شده است و براحتی می توانید تهیه و میکس کنید.در این دو جیره علوفه و کنسانتره با هم محاسبه شده است و دیگر نیازی به هزینه اظافی برای تهیه علوفه نداشته و سعی شده است با حداقل قیمت بیشترین بازدهی در دام مشاهده شود.

 

 

بهترین نژاد بره پرواری در ایران :

در ایران انواع نژاد های مناسب برای پرواربندی همچنین چندقلوزا وجود دارد که از جمله می توان به نژاد های شال ، افشاری مهربان ، کردی و غیره در ایرانی و نژادهای رومانوف چندقلوزای خارجی پرداخت.

نژاد شناسی گوسفند در ایران :

در این پاراگراف به بررسی گونه های معروف گوسفند در سطح کشور میپردازم.
نژاد افشاری بهره دهی گوشتی پراکنش در شهر زنجان
پنژاد بختیاری بهره دهی گوشتی پراکنش در چهارمحال بختیاری و خوزستان
نژاد دالاق بهره دهی گوشتی پراکنش در گلستان
نژاد زل بهره دهی گوشتی بدون دمبه پراکنش در مازندران ، گیلان و گلستان
نژاد سنگسری بهره دهی گوشتی پراکنش در سمنان
نژاد کردی بهره دهی گوشتی پارکنش کردستان
نژاد مهربانی بهره دهی گوشتی پراکنش همدان
نژاد لری بهره دهی گوشتی پراکنش لرستان

 

انتشار و استفاده از مطالب این سایت در سایت های دیگر و شبکه های اجتماعی از نظر شرعی حرام و پیگرد قانونی دارد ( قابل توجه سایت های کپی گر )

 

گوسفند افشاری :

یکی از بهترین نژاد ها در بحث پرواربندی همچنین دوقوزایی در کشور ما بوده به دلیل محبوبیت در تمام نقاط کشور پرورش یافته و یافت می شود ولی پراکنش اولیه ان استان زنجان می باشد.
رنگ بدن قهوه ای نزدیک به قرمز بوده و بدون شاخ می باشند.سر کمابیش باریک و کشیده و در قوچ ها به رنگ سیاه و دارای دمبه ای به همراه دنبالچه می باشد.
این نژاد به زیر گروه های قزل افشار ، قاشقا افشار و قمر افشار تقسیم می شود.

یکی از نژاد های است که به طور بومی دوقلوزایی مناسبی داشته و خوشبختانه در سال های اخیر به دوقلوزایی آن توسط مراکز اصلاح نژاد کشور تحقیقات انجام و نمونه های اصلاح شده در بازار قابل تهیه می باشد که دوقلوزایی مناسبتری نسبت به افشاری بومی دارند.

بره نژاد افشاری مناسب پرواربندی گوسفند و جیره غذایی
بره نژاد افشاری مناسب پرواربندی گوسفند

گوسفند شال :

این نژاد اغلب ویژه پرورش در مزرعه بوده و در مناطق کوهستانی و مرتع مناسب نمی باشد.
ضریب تبدیل مناسب ، رشد سریع و با دوقلوزایی مناسبی برخوردار است.رنگ بره ها ابتدا قهوه ای و سیاه بوده که ارام ارام به رنگ خاکستری تبدیل می شود.

از لحاظ ظاهری دارای سری دراز و پوزه کلفتی هستند، بدن کشیده و گوش ها پهن و کشیده می باشد.
قسمت های سر ، دست و زیر گردن بدون مو و پشم می باشد. و بدون شاخ می باشند.
در شهر های بوئین زهرا وروستای شال به وفور یافت می شود.همچنین در مناطق دیگر پرورش یافته اند.

گوسفند نژاد شال
گوسفند نژاد شال

نژاد مهربان :

• اغلب در استان همدان
• رنگ بره ها قهوه ای که بعد از گذشت زمان به نخودی تبدیل می شود.
• بدن کشیده ، دراز و سر باریک
• دست و پاها ، زیر شکم گردن و صورت بدون پشم و مو می باشد.
• دمبه کوتاه بوده و این نژاد مناسب پروار می باشد.

گوسفند نژاد مهربان
گوسفند نژاد مهربان

گوسفند رومانوف :

• با توجه به اینکه گوسفندان نژاد رومانوف در سال های اخیر رواج پیدا کرده است چند تصویر جهت اشنایی در ذیل مشاهده می کنید.این نژاد اصل برای روسیه بوده ولی در کشور های فرانسه و سایر نقاط جهان یافت می شود.چند قلوزایی ۳۰۰ درصد داشته و در هر زایش بین ۳ الی ۷ بره دارد. با اب و هوای سرد سازگاری داشته ، بره های متولد شده بسیار ریز تر از نژاد های ایرانی بوده و متاسفانه چون ماده های این نژاد دمبه ندارند قوچ های این نژاد نمیتوانند به راحتی با میش های دمبه دار ایرانی جفت گیری کنند.در ایران بین ۵ الی ۷ میلیون تومان قیمت دارند.در نظر داشته باشید نمونه های F1 , F2 این نژاد که با میش های ایرانی تلاقی داده شده اند ارزانتر هستند.

گوسفند نژاد رومانوف چندقلوزا
گوسفند نژاد رومانوف چندقلوزا

 

طرح توجیهی پرواربندی بره و گوسفند : 

شما با استفاده از یک طرح توجیهی می توانید به بررسی سود و درامد یک دامداری به طور صفر تا صد اطلاعات کسب کنید و از هزینه های ساختمان سازی ، تاسیسات ، ماشین الات لازمه ، وسایل مورد نیاز ، خرید دام ( گوسفند و بره ) هزینه های خوراک ، حقوق ، سوخت نرخ بازدهی دوره بازگشت سرمایه  سرمایه کل ، سرمایه در گردش و غیره به طور کامل توضیح داده شده است.

از لینک زیر می توانید نمونه طرح های بره پرواری در تعداد راس مختلف را مشاهده کنید.  ( دانلود طرح توجیهی پرواربندی بره )

 

همچنین در پایان این مقاله یک طرح توجیهی 200 راسی بره پرواری اماده شده است که به همراه توضیحات ساختمان سازی ، معرفی نژاد ها ، و همچنین جیره های مخصوص پرواربندی ارایه شده است.

 

فهرست مقاله آموزش پرواربندی بره :

مقاله ترویجی پرورش و پرواربندی بره : 1
نکات قبل از استفاده از این جزوه : 6
روش انتخاب دام پرواربندی : 8
مشخصات گوسفند پرواری مناسب : (2) 8
نکات قابل توجه در زمان حمل و نقل دام : 9
بررسی سود پرواربندی بره در سال 97 : 9
شروع دامداری و خرید دام : 10
مصرف جو در جیره : 11
حد فاصل حریم و دامداری ها : 12
جیره و پرواربندی بره : 13
جیره غذایی باید 14
کربوهیدارت ها: 15
پروتئین : 15
پروتئین خوب ان است که : 16
فرموله کردن جیره به طور مختصر : 16
نکات ویژه : 16
فرایند کردن خوراک : 19
عمل اوری اوره با کاه! برای تامین پروتئین دام 19
نکات تجربی : 20
مقدار خوراک مورد نیاز هر دام در روز؟ 22
جیره بره های شیرمک : 23
جیره مناسب پرواربندی : 24
نحوه استفاده از جیره : 24
استفاده از این جیره چقدر هزینه بر است ؟ 26
روش استفاده از جیره : 26
در وزن های بیشتر چطور خوراک اظافه کنیم ؟ 26
جیره شماره دو : 28
نژاد شناسی در گوسفند : (4) 31
گوسفند شال : 31
گوسفند افشاری : 33
نژاد کردی : 36
نژاد مهربان : 37
گوسفند رومانوف : 38
شرایط صدور پروانه تاسیس واحد های صنعتی بره پرواری: 40
زمین مورد نیاز : 40
شرایط اولیه احداث دامداری : 41
کیفیت اب اشامیدنی در پرورش گوسفند: (1) 41
تهویه : (1) 42
روش های مختلف تعبیه تهویه در تصویر اورده شده است : 43
رطوبت در دامداری : (1) 44
نور در جایگاه : (1) 45
تاسیسات گوسفند داری : (1) 45
دیوار ها : 46
سقف جایگاه : 46
کف جایگاه : 46
کف جایگاه خاکی پوشیده با کلش : 47
کف جایگاه ساخته از چوب : 48
نمایی از کف های نرده ای : 48
کف بتنی : 49
اخور : 49
نمایی از انواع اخور های مورد استفاده در گوسفند : 50
ابشخور : 51
انواع مختلفی از ابشخور های به روز : 52
بهاربند : (1) 54
انبار کنسانتره و علوفه : (1) 55
سکوی دام : (1) 55
طرح توجیهی ، امکان سنجی یک واحد پرواربندی بره 200 راسی 57
كليات طرح : 59
مقدمه : 61
اهمیت اقتصادی : 62
اهداف : 62
مشخصات فني طرح: 63
خلاصه طرح 65
زمین و محوطه سازی 66
ساختمان 67
ماشين آلات و تجهيزات 68
نقلیه 70
اداری 71
جدول سرمايه گذاري طرح 74
حقوق 78
شرح 82
هزینه ثابت و متغیر 82
درآمد 83
نرخ بازدهی 83
نقطه سر به سر 83
دوره بازگشت سرمایه 83
نتیجه گیری ، بررسی و پیشنهاد 84
توجيه اقتصادي طرح : 84

 

روش دانلود فایل فرمول جیره غذایی + اموزش پرواربندی بره و طرح توجیهی :

۱٫کلیک بر گزینه خرید.
۲٫پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب
۳٫مشاهده و دانلود فایل پس از پرداخت
۴٫ارسال یک نسخه به ایمیل شما

خرید و دانلود آنی فایل طرح توجیهی + فرمول جیره غذایی + اموزش پرواربندی بره + نکات ساخت احداث جایگاه و غیره در 90 صفحه (اپدیت سال 99 )

مبلغ ۱۵۰ هزار تومان
مبلغ 50 هزار تومان (تخفیف ۴۸ ساعته )

 

 

 

نظر ،  پیشنهادات ، انتقادات و سوالات خود را در مورد پرواربندی بره ، جیره غذایی و طرح توجیهی گوسفند در قسمت دیدگاه ها در قسمت پایین صفحه ثبت کنید  کمتر از 24 ساعت توسط کارشناسان ما پاسخ داده خواهد شد

17 دیدگاه دربارهٔ «خوراک مناسب بره پرواری جیره افزایش وزن گوسفند;

  1. ضمن سلام خدمت مهندس ، مقاله پرواربندی بره به طور کامل مطالعه کردم .می تونم بگم جامعترین ، و اجراییترین اطلاعات شما در سطح اینترنت میگذارین .ممنون بحث نژاد شناسی و حریم دامداری ها و بحث جیره خیلی عالی بود.یاعلی

    پاسخ
  2. ضمن تشکر از مهندس برای مقاله پرواربندی بره و جیره غذایی . خیلی خوب کامل و توضیحات عالی.خدا خیرتون بده که همیشه مطالب دقیق و به روز در مورد پرورش گوسفند در سایت می گذارید.

    پاسخ
  3. فایل اموزش پرواربندی بره و گوسفند خرید کردم.خوب توضیح داده بودین.و واقعا در قسمت حساب کتاب سود دامداری تمام موارد رو بررسی کرده بودین که این جای تشکر داره.

    پاسخ
  4. پرواربندی بره در سال 97 پراکندگی قیمت زیادی پیدا کرد و مشخص نیست این قیمت حباب است یا نه.در هر صورت با این شرایط پرواربندی گوسفند حتما ریسک خواهد داشت.ولی در کل مهندس توضیحاتتون عالی بود

    پاسخ
  5. در سال 98 همین مقدار سود پرواربندی گوسفند داره ؟
    میشه راهنمایی کنید که پرورش بره در سال 98 چقدر سود و درامد داره؟

    پاسخ
  6. سلام ،من ریز صفر تا صد پرواربندی بره رو میخام یاد بگیرم ، ایا کتابی هست ؟ یا فایلی دانلود کنم ؟ یا ؟ لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    • در این فایل به طور خلاصه صفر تاصد و همچنین معرفی جیره داریم.ولی اگر به طور کامل بخواین یاد بگیرین با کتاب امکان پذیر نیست و حتما باید با تجربه در کنار کتاب یا فایل اموزش ببینید.

      پاسخ
  7. سلام خسته نباشید
    من قصد شروع پرواربندی بره را دارم
    خواستم بدونم که با بهترین خوراک هر بره روزانه به طور میانگین چند گرم افزایش وزن دارد؟
    و سوال دومم بهترین جیره غذایی برای بره پرواری نژاد سنجابی در منطقه کرمانشاه چی هست؟
    ممنون میشوم اگر راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
  8. سلام مهندس وقتتون بخیر، ایا به صورت دام داشتی از این بره ها سودی خواهد داشت؟ که خرید پرواری را حذف کنیم؟ فلاشینگ چقدر میتونه روی میران دوقلو زایی موثر باشه باتوجه به عوامل ژنتکی متعدد نژاد های ایرانی؟ ایا خود من هم میتونم جیره بنویسم یا نیاز حتما به یک کارشناس خبره هست؟ بنده دانشجوی علوم دامی هستم.

    پاسخ
  9. با عرض سلام و آرزوی سلامتی
    آیا زمین های اطراف پرواربندی برای دام است و جزء حریم پرواربندی می باشد؟ . از چهار دیوار پرواربندی چند متر حریم پروار بندی است؟

    پاسخ
    • سلام.منظورتون کامل متوجه نشدم.ولی اگر یک دامداری بره پرواری در یک زمینی ساخته شده باشد که قانونی بوده و پروانه داشته باشد زمین های اطراف اگر قصد احداث گلخانه ، دامداری و مرغداری داشته باشند نسبت به آن دامداری حریم دارند.بین ۲۰۰ الی ۵۰۰ متر حریم که با توجه به نوع طرح متفاوت می باشد.

      پاسخ
  10. باسلام وخسته نباشی جای شکرداردکه همچنین کارشناسی در جامعه وجوددارد که کامل جامع روان وراحت مطالبی مربوط به تمامی امورپروداری بره پرداخته در اختیار تولیدکنندگان قرارداده آرزوی سلامتی برایشان دارم که هیچ نعمتی بهترازسلامتی نیست با تقدیم احترام به وجدتان

    پاسخ
  11. بادرود وسپاس
    مقاله آموزنده نوشته اید
    درقسمت عدم همخوانی قیمت خوراک وقیمت گوشت گوسفند چاره ای جز کشتوزرع پاییزه غلات وچغندر قراردادی مطمئن توجه بفرمایید اگر تأمین آذوقه دام مولد بومی در دسترس دامدار مولد باشد دامداری گوسفند قراردادی پایداری پیدا میکند وسود آوری آن از بخش کشاورزی باغی بخصوص پسته بیشتر است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.