طرح توجیهی پرواربندی گوساله

طرح توجیهی گوساله پرواری سال 1403 :

طرح توجیهی پرواربندی گوساله به معنی یک نقشه راه کلی جهت بررسی سرمایه گذاری مورد نیاز ، بررسی سود و درامد نگهداری گاو گوشتی ، زمین و جایگاه های مورد نیاز گاوداری طبق استاندارد ، هزینه ها ، تاسیسات و ماشین الات مورد نیاز ، جهت استفاده سرمایه گذاران ، دامداران ، و کارافرینان جهت اخذ پروانه تاسیس و بهره برداری ، اخذ وام بانکی همچنین به بررسی محاسبات مالی و فنی قبل از سرمایه گذاری تهیه و تدوین می شود .

همچنین عقل حکم می کند قبل از سرمایه گذاری در هر شغل و صنعتی به بررسی سود و درامد آن بپردازیم ، بدانیم چقدر سرمایه گذاری نیاز داریم ؟ سود و درامد آن چقدر است؟ تا بهتر تصمیم بگیریم .

 

تعریف پرواربندی گوساله :

پرواربندی گوساله به معنای نگهداری دام در مدت زمان مشخص با حداقل هزینه ،در مدت زمان معین و با بیشترین بازدهی جهت تولید گوشت و کسب درامد را گویند .

 

 

ما در طرح توجیهی گوساله پرواری به تمامی سوالات پاسخ داده ایم. 

نمونه ای از سوالات متقاضیان :

  • برای احداث گاوداری گوشتی چقدر زمین نیاز داریم ؟
  • شرایط اخذ مجوز پروانه تاسیس و بهره برداری چیست ؟
  • از چه نژادی استفاده کنیم ؟
  • خرید و فروش گوساله را در چه وزنی انجام دهیم ؟
  • سود و درامد پرواربندی گوساله چقدر است ؟
  • مدت زمان پرواربندی گوساله چقدر است ؟

 

اصول پرواربندی گوساله
اصول پرواربندی گوساله به همراه طرح توجیهی گاو گوشتی

 

پرواربندی گوساله :

پرواربندی به معنی چاق كردن دام و کسب حداکثر اضافه وزن و ازدیاد گوشت با استفاده از جیره اصولی میباشد و در فضای دامداری که دارای تأسیسات مربوط به تغذیه خوراک و آب میباشد نگهداری می شود ، تغذیه گوساله به صورت دستی یا ماشینی صرفاً به منظور تولید گوشت انجام میگیرد، گفته می شود. هدف اصلی نگهداری گوساله پرواری تولید گوشت می باشد .

افزایش جمعیت کشور در سال های اخیر و به تبع آن افزایش فراورده های غذایی موجب شده است که روش های سنتی استحصال مواد غذایی اعم از کشاورزی و دامداری کارایی خود را از دست بدهند.
از سوی دیگر با توجه به نیاز حیاطی انسان به پروتئین و همچنین سیاست های دولت جمهوری اسلامی مبنی بر لزوم خودکفایی و عدم وابستگی به بیگانگان درتامین مواد غذایی اساسی مورد نیاز شهروندان ، در گام نخست و دستیابی به بازار های خارجی منطقه ای و فرا منطقه ای ، در گام بعدی ، بکارگیری روش های علمی نوین اهمیت روز افزونی یافته است.

طرح های دامپروری خصوصا پرورش گاو و گوسفند با روش های علمی و در قالب واحد های صنعتی و نیمه صنعتی موجبات دستیابی به تولید اقتصادی و بهداشتی فراورده های دامی را فراهم می اورد
با اجرای این گونه طرح ها علاوه بر تامین پروتئیندامی جوامع در حال رشد، راندمان تولید افزایش یافته و از امکانات بالقوه و بالفعل محلی و منطقه ای استفاده بخینه به عمل می اید مضافا اینکه باعث ایجاد اشتغال مولد گردیده و سوددهی معقولی را برای سرمایه گذار در پی خواهد داشت.

 

شرایط اولیه احداث گاوداری  :

  1. دارای سند مالکیت باشد.( درصورتی درخواست زمین از امور اراضی نیاز نیست )
  2.  دارای منبع اب اشامیدنی باشد.
  3. حریم های لازمه را نسبت به روستا ، و سایر دامداری های اطراف رعایت شده باشد.

 

اخذ مجوز پرواربندی گوساله
اخذ مجوز پرواربندی گوساله

 

مراحل اخذ پروانه تاسیس و بهره برداری پرواربندی گوساله :

مراجعه به بخش امور دام جهاد کشاورزی استان مربوطه
مراجعه به سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی استان مربوطه
ثبت درخواست و تشکیل پرونده و ارایه مدارک شناسایی و مالکیت
پرداخت فیش واریزی
تعیین نوبت بازدید
بازدید مشترک از طرح
تکمیل فرم بازدید
اخذ استعلامات مربوطه از جمله منابع طبیعی ، بخشداری و غیره
در صورتی که اخذ زمین از امور اراضی باشد ارائه نامه امور اراضی و ثبت در پرونده
ارایه طرح توجیهی ، کروکی ، نقشه و غیره
بازدید نهایی
تایید کارشناسی

زمین مورد نیاز احداث گاوداری
زمین مورد نیاز احداث گاوداری

 

انتخاب زمین برای احداث گاوداری :

انتخاب مکان احداث دامداری یکی از مهمترین عوامل موفقیت در این رشته بوده و باید مورد توجه قرار بگیرد .و در کنار دارا بودن شرایط و ضوابط نظام مهندسی و جهاد کشاورزی حداقل موارد زیر بررسی شود :

  • دارا بودن ضوابط نظام دامپروری کشور
  • قیمت زمین
  • دسترسی به محل از نظر تردد وسایل نقلیه و امنیت جاده، برق و مخابرات
  • دسترسی به آب بهداشتی
  • نزدیکی به کشتارگاه ها، میادین فروش دام یا سایر خدمات
  •  امنیت واحد پرواربندی
  • زميني كه براي جايگاه دام انتخاب میشود بايد از زمینهای اطراف بلندتر و يا همسطح آن باشد تا از ورود روانابهای سطحی به محل نگهداري دامها جلوگيري شود.
  • ساختمان جايگاه بايد طوري ساخته شود كه از وزش بادهاي شدید و طوفان به داخل جايگاه جلوگيري شود. همچنين مسير وزش باد هميشه از طرف اماکن مسکونی به سمت جايگاه باشد.
  •  كف جايگاه بايد محكم، بادوام و غير لغزنده باشد.
  •  وضعیت مناسب محل از نظر پستی و بلندی که هزینه های ساخت و زهکشی
  • محل را تحت تأثیر قرار می دهد؛ زمینهای با شیب طبیعی 4-2 درصد هزینههای کار بر روی زمین را کم میکنند. شیب باید با میزان بارندگی در منطقه مطابقت داشته باشد. زهکشی در زمینهای با شیب کم، سخت و پرهزینه خواهد بود.

 

در پرواربندی گوساله از چه نژادی استفاده کنیم ؟

در پاراگراف های بالا به تعریف پرواربندی همچنین شرایط اخذ پروانه تاسیس و بهره برداری گاوداری و ابتدایی ترین مراحل آن پرداختیم.حال باید در نظر بگیریم از چه نژادی قراره استفاده کنیم ؟

برای پرواربندی گوساله می توان از نژاد های بومی ، دورگ و اصیل استفاده کرد که هر یک دارای مزایا و معایب خود می باشند.

بهترین نژاد گوساله
بهترین نژاد گوساله

 

گوساله نژاد بومی :

نژاد های بومی وزن گیری کمتری داشته و اغلب در شرایط جغرافیایی نامساعد نگهداری می شوند . از مزایای این نژاد می توان به هزینه  کمتر گوساله سبک نسبت به نژاد های اصیل اشاره کرد همچنین مقاومت بیشتری نسبت به بیماری ها و شرایط جغرافیایی منطقه دارند . از معایب ان هم وزن گیری کمتر بوده که در گاوداری های صنعتی به صرفه نمی باشد .

گوساله های دورگ  :

گوساله های دورگ تلفیقی از نژاد های بومی و اصیل می باشند .حدودا افزایش وزن روزانه 1.200 گرم در روز داشته و در اغلب نقاط کشور به طور نیمه صنعتی از این نژاد استفاده می شود .از مزایای این نژاد می توان به افزایش وزن مناسب همچنین مقاومت بیشتر نسبت به نژاد های خالص اشاره کرد .

گوساله های اصیل :

نژاد های اصیل از جمله سمینتال و هلشتاین که در کشور ما با محبوبیت بالایی مواجه شده اند که به طور میانگین بین 1.6 الی 1.8 گرم در روز افزایش وزن دارند .نسبت به موارد قبلی مصرف خوراک بیشتری داشته نسبت به بیماری ها و شرایط محیطی حساس تر می باشند .همچنین قیمت خرید اولیه انها بیتشر می باشد .

 

از کجا گوساله بخریم ؟

برای خرید گوساله  می توان از مراکز دام استانی مانند دامشهر قم ، بجنورد ، و معروفترین آن در گنبد کاووس و سایر استان ها یا با خرید گوساله های اصیل از گاوداری های صنعتی کشور اقدام کرد .

چه زمانی گوساله بخریم ؟

گوساله سبک برای خرید در فصلی در بازار یافت میشود . مهمترین بخش در شروع کار پرواربندی برنامه ریزی برای فروش می باشد .باید با توجه به نژاد و جیره ای که استفاده می کنید سعی کنید زمان عرضه دام را به مواردی که تقاضا و همچنین قیمت افزایش می باشد برنامه ریزی کنید .مانند عرضه در ایام محرم ، ایام عید نوروز ، ایام ماه رمضان و غیره .

( البته در یکی دوسال اخیر بازار نوسانی بوده و حتی در ایام خاص هم قیمت مشخص نیست ) ولی به طور کلی بهتر است برای زمان فروش برنامه ریزی داشته باشید .

گوساله سمینتال و هلشتاین
گوساله سمینتال و هلشتاین

جیره متعادل پرواربندی گوساله :

جیره غذایی یعنی مجموع خوراکی که طی 24 ساعت در دسترس دام قرار میگیرد .یک دامدار مجرب باید مقدار خوراک و نوع آن را با توجه به سن دام ، نوع و مقدار تولید تغییر دهد .مواد اولیه و خوراک بخش اصلی هزینه ها را در بر میگیرند. 

شرایط جیره مناسب پرواربندی گوساله :

  • خوش خوراک باشد.
  • متنوع باشد .
  • کم هزینه و از نظر اقتصادی به صرفه باشد .
  • تمام نیاز های دام را تامین کند.
  • سلامتی دام را به خطر نیندازد .

جیره پرواربندی گوساله به دو قسمت کنسانتره و علوفه تقسیم بندی می شود. کنسانتره برای تامین انرژی ، پروتئین و مواد معدنیو همچنین از علوفه برای تامین الیاف همچنین انرژی و پروتئین مورد استفاده قرار می گیرد .

 

مقدار مصرف خوراک روزانه گوساله :

هر گوساله به طور متوسط 2 الی 3 درصد وزن بدن خوراک مصرف می کند . که بهتر است در ماه های اول رشد جهت رشد بهتر از کنسانتره با پروتئین بالای 14 درصد استفاده شود . مدت زمان پرواربندی بستگی به نژاد و جیره مصرفی و بازار هدف دارد .ولی به طور کلی طول مدت آن بین 6 ماه الی 11 ماه در نظر گرفته می شود .

 

طرح توجیهی پرواربندی گوساله صنعتی روستایی
طرح توجیهی پرواربندی گوساله صنعتی روستایی

 

اصول جایگاه و احداث دامداری  :

در ساختمان سازی هرساله بخش نامه هایی از سازمان نظام مهندسی و جهاد و همچنین بانک کشاورزی جهت متراژ و مقدار زمین مورد نیاز ساخت جایگاه همچنین فضای مورد نیاز زیر کشت زراعت و تامین علوفه و نرم هایی جهت هزینه ساخت ساز داده می شود.که طرح نویس طبق استاندارد باید با توجه به نوع دامداری مانند روستایی صنعتی کوچک و بزرگ از نرم مورد نظر در طرح توجیهی استفاده کند.

 

ماشین الات مورد نیاز در طرح توجیهی گوساله پرواری :

در طرح های توجیهی و ساخت گاوداری با توجه به ظرفیت دامداری و نوع انتخاب دامدار جهت استفاده از ماشین الات مورد نظر متفاوت می باشد.از جمله ماشین الات مورد استفاده در گاوداری های گوشتی ( گوساله پرواری ) می توان از موتور برق ، تراکتور ، تریلر ، فیدر و میکسر ، بیل مکانیکی ، ادوات حمل نقل ، سمپاش ، وسایل دامپزشکی مورد نیاز ، و سایر وسایل که بسیار متنوع هستند می توان استفاده کرد. ماشین الات جز هزینه های ثابت در گاوداری محسوب می شود.

 

تاسیسات مورد نیاز در پرواربندی گوساله :

در دامداری ها با توجه به شرایط اب و هوایی وسایل گرمایشی و سرمایشی همچنین انشعابات اب ، برق و گاز ، و مخازن اب و سوخت همچنین باسکول جز تاسیسات دامداری محسوب می شود که مانند ماشین الات جز سرمایه ثابت محسوب شده و با توجه به تعداد راس دامداری و شرایط آن متغییر می باشد.

 

سرمایه در گردش در گاودای های گوشتی :

سرمایه در گردش در پرواربندی گوساله به خرید دام و خوراک آن همچنین واکسن و مواد دارویی احاط می شود.که در وام های بانکی و تسهیلات عموما مقدار سود و نوع بازگشت آن با سرمایه ثابت متفاوت محاسبه می شود.در این جدول می توان انواع نژاد های مورد نظر جهت پرورش و پروار را اشاره کرد که از جمله آن  هلشتاین سمینتال و نژاد های دورگ و بومی قرار می گیرند.

 

سرمایه ثابت طرح طرح توجیهی :

در طرح های توجیهی زمین تاسیات ماشین الات ساختمان سازی  جز سرمایه ثابت محاسبه می شود.

هزینه ها در طرح های توجیهی : هزینه های مانند سوخت (اب برق گاز و غیره ) حقوق  ، اجاره جز هزینه های طرح محسوب می شود.

 

 

بررسی سود ، نقطه سر به سر و نرخ بازدهی پراربندی گوساله :

در انتهای طرح توجیهی به بررسی سود ، درامد نقطه سربه سر و نرخ بازدهی و دوره بازگشت سرمایه همچنین توجیح پذیری طرح پرداخته می شود.

 

طرح توجیهی پرواربندی گوساله
طرح توجیهی پرواربندی گوساله

 

 

طرح توجیهی پرواربندی گوساله :

طرح توجیهی پرواربندی گوساله در تعداد راس های مختلف سال جدید به صورت روستایی و صنعتی جهت ارایه به بانک و اخذ وام بانکی ، اخذ پروانه تاسیس و بهره برداری ، بررسی سود و درامد پرورش گاو گوشتی جهت سرمایه گذاری و غیره استفاده می شود .

در تهیه طرح توجیهی پرواربندی گوساله صنعتی و روستایی از جمله مواردی که ابتدا باید مشخص شود نوع نژاد دام می باشد.در ساخت جایگاه دام جهت نژاد های اصیل و نژاد های بومی و دورگ تفاوت وجود دارد.پس ابتدایی ترین نکته در ساخت جایگاه دامداری و همچنین تهیه و تدوین طرح توجیهی پرواربندی گوساله باید تصمیم گیری کرد که از چه نژادی قصد استفاده داریم.سپس تعداد راس دام را مشخص و با توجه به تعداد و نوع آن که صنعتی و یا روستایی می باشد و مشخص کردن زمین مورد نظر و انتخاب نوع جایگاه ، جایگاه های بسته و باز ، انفرادی و سایر موارد می توان طرح توجیهی را تهیه کرد.

 

موارد کاربرد و مزایای طرح توجیهی نوشته شده توسط کارشناس ما :

جهت ساخت دامداری (ابعاد مورد نیاز جهت ساخت دامداری در فایل مشخص است)
جهت ارایه به بانک و گرفتن وام دامداری
جهت ارایه به جهاد و نظام مهندسی
جهت بررسی هزینه های احداث یک دامداری پرواربندی گوساله 
جهت بررسی سود و درامد یک دامداری 
جهت ارایه به دانشگاه
و سایر موارد.

 

فهرست طرح توجیهی پرواربندی گوساله  :

 

کلیات طرح و مقدمه :

مقدمه
نمودار های درامد و هزینه ها
مراحل اخذ مجوز گاوداری
زمین مورد نیاز و شرایط آن
هدف و اهداف پرواربندی گوساله
جدول زمانبندی
اهمیت اقتصادی
بررسی حریم و فواصل

محاسبات فنی طرح :
مشخصات فنی طرح
خلاصه سرمایه گذاری طرح
ساختمان و محوطه سازی مورد نیاز
خرید و نصب ماشین آلات و تجهیزات
تاسیسات موجود و مورد نیاز
وسائط نقلیه
تجهیزات اداری و خدماتی
سایر اقلام سرمایه ای
سرمایه در گردش مورد نیاز یک دوره تولید.
مخارج پیش از تولید:
خلاصه سرمایه گذاری طرح :
منابع تامین سرمایه
پیش بینی زمان تولید 

هزینه های طرح :
هزینه مواد اولیه
حقوق و دستمزد
هزینه سوخت و انرژی و ارتباطات
هزینه های تعمیر و نگهداری و استهلاک
هزینه های سالانه طرح
جدول هزینه های ثابت و متغییر

محاسبات مالی طرح :
پیش بینی سود و زیان
جدول محاسبه ارزش افزوده خالص و ناخالص
سود آوری سالانه طرح
نقطه سر به سر
بررسی سود ویژه و ناویژه
محاسبه مازاد نقدی عملیات و مازاد نقدی انباشته
ترازنامه
نرخ بازده میانگین ۵ سال
دوره بازگشت سرمایه
نتیجه گیری ، بررسی و پیشنهاد
منابع سرمايه گذاري طرح
میزان تسهیلات ثابت و سرمایه در گردش
اقساط مربوط به وام بانکی
توضیحات تکمیلی و اموزشی 

 

 

دانلود طرح توجیهی پرواربندی گوساله  :

گروه خدمات مهندسی ما با کادری مجرب جدیدترین طرح های توجیهی در زمینه های دام  روستایی و صنعتی در تعداد راس های مختلف را در اسرع وقت و با دقت بالا به دو صورت طرح های به روز از قبل تهیه شده (آماده ) جهت دانلود همچنین به طور سفارشی تهیه و تدوین می نماید.

دامداران ، کارافرینان در سراسر کشور می توانند جهت گرفتن وام و تسهیلات بانکی همچنین جهت بررسی سود و درامد طرح مورد نظر و یا جهت ساخت و صدور مجوز ، طرح توجیهی مورد نظر را سفارش دهند. همچنین عزیزان می توانند از طرح های اماده ما نیز استفاده کنند.تلفن تماس جهت سفارش و پشتیبانی سایت :

09191968068 جهت سفارش طرح ( مهندس مهدی بنی حسن ) .

جهت دانلود طرح های توجیهی اماده در تعداد راس های مختلف از پاراگراف اخر زیر استفاده کنید .

 

بررسی سود و درامد پرواربندی گوساله سال 1402 :

جهت دانلود طرح های توجیهی پرواربندی گوساله روستایی و صنعتی و بررسی سود و درامد پرواربندی گوساله همچنین سرمایه گذاری مورد نیاز در راس های مختلف که به طور اماده تهیه و تدوین شده و از طریق سایت منتشر شده است در لینک زیر کلیک کنید :

 

دانلود طرح توجیهی پرواربندی گوساله 10 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی پرواربندی گوساله 15 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی پرواربندی گوساله 20 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی پرواربندی گوساله 30 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی پرواربندی گوساله 40 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی پرواربندی گوساله 50 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی پرواربندی گوساله 55 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی پرواربندی گوساله 60 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی پرواربندی گوساله 70  راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی پرواربندی گوساله 80 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی پرواربندی گوساله 100 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی پرواربندی گوساله 150 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی پرواربندی گوساله 200 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی پرواربندی گوساله 250 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی پرواربندی گوساله 300 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی پرواربندی گوساله 400 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی پرواربندی گوساله 500 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی پرواربندی گوساله 1000 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی پرواربندی گوساله 2000 راسی سال جدید

 

 

2 دیدگاه دربارهٔ «طرح توجیهی پرواربندی گوساله;

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.