پرورش گوسفند داشتی به همراه طرح توجیهی

اموزش پرورش گوسفند به همراه طرح توجیهی جدید :

در این پست به آموزش پرورش گوسفند داشتی و نگهداری میش ، قوچ و بره به طور صنعتی و روستایی پرداخته و در نظر داریم سوالات متداول متقاضیان ، دامداران و سرمایه گذاران از جمله :

  1. چطور گوسفند را پرورش دهیم ؟
  2. هدف پرورش گوسفند ؟ شیر گوشت یا پشم ؟
  3. اصول پرورش گوسفند ؟
  4. امکانات و تجهیزات لازم ؟
  5. زایش و تولید مثل ؟
  6. از چه نژادی استفاده کنیم ؟
  7. سود پرواربندی گوسفند بیشتر است یا نگهداری میش مولد ؟
  8. به چه مقدار سرمایه گذاری نیاز داریم ؟
  9. نمونه طرح توجیهی گوسفند داشتی ؟
  10. شرایط محیطی و جغرافیایی مناسب پرورش گوسفند و غیره 

بپردازیم با ما همراه باشید .

 

پرورش گوسفند داشتی
پرورش گوسفند داشتی

 

شروع کار و سرمایه گذاری در پرورش گوسفند داشتی :

با توجه به شرایط شما ممکن است هدف نگهداری گوسفند متفاوت باشد. به طور سنتی ، یا صنعتی ؟

پرورش گوسفند در روستا :

گوسفندان در مزارع و دامداری ها به منظور ایجاد درآمد برای مزرعه و خانواده پرورش داده می شوند. برخی از مردم گوسفندها را برای بهبود و یا حفظ مزارع خود نگهداری می کنند. گوسفندان به دلیل کوچک بودن ، ترجیحات چرا مرتع و ترجیح بسیاری از علف های هرز ، برای کنترل گیاهان ایده آل هستند ، به ویژه در مواردی که پوشش گیاهی اولیه چمن و گیاهان است. سم کوچک آنها تراکم و فرسایش خاک را به حداقل می رساند.

بسیاری از خانواده ها از سبک زندگی روستایی لذت می برند و آرزو دارند فرزندان خود را در معرض کشت گیاه ، دامداری و سایر جنبه های تولید محصولات کشاورزی قرار دهند. گوسفندها یک مزرعه کوچک ایده آل (یا دامداری) هستند. گوسفندان به دلیل اندازه کوچک و طبیعت ملایم ، به ویژه برای زنان ، کودکان و افراد مسن مناسب هستند.

در نظر داشته باشید طبق بخشنامه های جهاد کشاورزی حداکثر تعداد راس گوسفند در حالت روستایی 99 راس می باشد .

 

پرورش گوسفند صنعتی :

در صورتی که متقاضی یا کارافرین تنها جهت کسب سود و درامد و اشتغال زایی مناسب اقدام به احداث دامداری می کند مطعنن در تعداد راس پایین و به شکل روستایی بازدهی مناسبی نخواهد داشت. در حالت روستایی حداقل تعداد 100 راس و به بالا می باشد .

در حالت پرورش گوسفند به شکل صنعتی لازم است تا شرایط احداث و اخذ مجوز از سازمان نظام مهندسی و جهاد کشاورزی اقدام شود.در پاراگراف های بعدی به شرایط اخذ مجوز می پردازیم .

 

شروع کار و سرمایه گذاری در پرورش گوسفند داشتی
شروع کار و سرمایه گذاری در پرورش گوسفند داشتی

 

هدف از پرورش گوسفند :

هنگامی که تصمیم به پرورش گوسفند گرفتید و دلیل (یا دلایل) پرورش آن را تعریف کردید ، باید اهداف عملیات گوسفند را تعیین کنید . تولید اصلی مد نظر شما از پرورش گوسفند چیست ؟ تولید گوشت ؟ شیر یا پشم ؟

در کشور ما اغلب هدف از پرورش گوسفند تولید گوشت بوده و تولید پشم و شیر از محصولات فرعی محسوب می شود . پس بهتر است در درجه اول به تولید گوشت فکر کنیم. البته در سال های جاری تولید گوسفندان اصلاح نژادی و فروش نژاد خالص هم مد شده است که خوشبختانه سود خوبی هم برای مجری آن دارد .که در ادامه به آن می پردازیم .

 

از چه نژاد گوسفند استفاده کنیم ؟

انجمن صنایع گوسفند آمریکا (ASI) بیش از 60 نژاد گوسفند را به رسمیت می شناسد همچنین در کشور ما بالغ بر 27 نژاد وجود دارد .در پاراگراف قبلی هدفمان از پرورش گوسفند را مشخص کردیم.پس راحتتر می توانیم نژاد مد نظر را مشخص کنیم . به تعدادی از نژاد های معروف کشور و نوع بهره دهی آن را مشخص کردیم .

دسته بندی نژاد های گوسفندان ایران
نژاد بهره دهی پراکنش
افشاری گوشتی زنجان
بلوچی پشمی گوشتی سیستان و جنوب خراسان
بختیاری گوشتی کهکیلویه و بویراحمد
تالشی گوشتی تالش
دالاق گوشتی گلستان
زل گوشتی بی دنبه مازندران
زندی پوستی گوشتی قم
سنجابی پشمی گوشتی کرمانشاه و کردستان
سنگسری گوشتی سمنان
شال گوشتی قزوین
فراهانی پشمی – گوشتی اراک
قزل شیری – گوشتی آذربایجان شرقی
کردی گوشتی کردستان
کرمانی پشمی گوشتی کرمان
لری گوشتی لرستان
مهربانی گوشتی همدان
مغانی گوشتی شیری آذربایجان غربی

 

هزینه احداث جایگاه گوسفند داشتی مولد
هزینه احداث جایگاه گوسفند داشتی مولد

 

تولید مثل در میش :

میزان تولیدمثل به تعداد بره های زنده متولد شده در هر میش در معرض تولید مثل مشخص می شود. نرخ تولید مثل بهینه برای تولید سودآور گوسفند ضروری است. نرخ باروری مطلوب با توجه به مزرعه ، سیستم تولید و منطقه جغرافیایی متفاوت است.

اغلب گوسفندان ایرانی تک قلوزا بوده و حداکثر در سال 2 بار بره می دهند .ولی در مقابل نژاد رومانوف در هر بار زایش بین 3 الی 7 زایش ( معقولانه 3 الی 4 بره ) تولید می کند . در گوسفندان ایرانی نژاد های افشاری و شال بهترین دوقلوزایی را دارند . و اگر قصد نگهداری گوسفند ایرانی داشته بهتر است از این دو نژاد و اگر اگر نژاد خارجی مد نظر دارین جهت افزایش باروری از گوسفند رومانوف استفاده کنید .

بلوغ (بلوغ جنسی) گوسفند ماده :

بلوغ زمانی است که میش به بلوغ جنسی می رسد و برای اولین بار فحلی (گرما) از خود نشان می دهد. سن بلوغ تحت تأثیر نژاد ، ژنتیک ، اندازه (وزن) ، تغذیه و فصل تولد است. بیشتر بره های میش از 5 تا 12 ماهگی به بلوغ می رسند.

بره های میش متولد بهار زودتر از بره های میش متولد پاییز بلوغ دارند. بره هایی که در اوایل فصل متولد می شوند ، به دلیل افزایش سن و وزن بدن ، زودتر از آنهایی که در اواخر فصل متولد می شوند ، به بلوغ می رسند. همچنین مقادیر بالای خوراک قبل و بعد از از شیر گرفتن ، سن بلوغ را کاهش می دهد.

چرخه فحلی (یا گرما) :

تولید مثل در پستانداران غیر انسانی توسط چرخه فحلی تنظیم می شود. در گوسفندان ، طول چرخه فحلی از 13 تا 19 روز و به طور متوسط ​​17 روز است. چرخه فحلی چهار مرحله دارد: پروستروس ، فحلی ، متاستروس و دیستروس. فحلی مدت زمانی است که میش پذیرای قوچ است و برای جفت گیری ایستاده است. تقریباً 24 تا 36 ساعت طول می کشد.

تخمک گذاری (آزاد شدن تخمک توسط تخمدان) در اواسط تا اواخر فحلی رخ می دهد. Metaestrus با توقف فحلی آغاز می شود و حدود 3 روز ادامه دارد. در درجه اول این دوره تشکیل جسم زرد (CL) است. جسم زرد پروژسترون تولید می کند و حاملگی را در میش حفظ می کند. دیستروس زمانی از چرخه فحلی است که CL کاملاً عملکردی دارد.

پروستروس با رگرسیون CL و افت پروژسترون آغاز می شود و تا شروع فحلی گسترش می یابد. در این دوره رشد سریع فولیکول اتفاق می افتد. این معمولاً از روز 4 تا 13-15 روز چرخه گسترش می یابد. Anestrus به حالتی گفته می شود که چرخه طبیعی متوقف می شود.

چرخه های فحلی معمولاً تحت تأثیر فصل قرار می گیرند. تعداد ساعاتی که نور روزانه به چشم حیوان وارد می شود ، بر مغز تأثیر می گذارد و این باعث آزاد شدن برخی پیش سازها و هورمون ها می شود. بیشتر گوسفندان تولید کننده فصلی پلی استروس و پرورش دهنده روز کوتاه هستند. هنگامی که طول روز شروع به کاهش می کند ، آنها شروع به نمایش فحلی می کنند. آنها هر 16 تا 17 روز گرم می شوند تا وقتی که پرورش داده شوند و یا به بی حسی برگردند.

علائم فحلی در میش بسیار کمتر از گاو یا گوزن است و معمولاً قابل تشخیص نیست مگر اینکه قوچ وجود داشته باشد. هنگامی که میش های بالغ در گرما قرار می گیرند ، آنها قوچ را جستجو می کنند و برای اینکه آنها را سوار کند ، ایستادند. گاهی اوقات آنها با شدت دم خود را تکان می دهند.

ویژگی های تولید مثل میش ها :

مشخصه میانگین دامنه
سن بلوغ ، 5 تا 12 ماه
طول چرخه فحلی ، روزها 17 13-19
مدت زمان فحلی ، ساعتها 30 48- 18
زمان تخمک گذاری 30-20 ساعت پس از شروع فحلی
حاملگی ، روزها 146-147 138-149

 

قبل از قوچ اندازی چکاری باید انجام دهیم ؟

قبل از پرورش ، میش ها باید از نظر نیاز به کرم زدایی ارزیابی شوند. در صورت لزوم باید سم آنها را کوتاه کرد. در صورت وجود سابقه یا خطر سقط جنین در گله ، میش ها باید قبل از تولید مثل واکسینه شوند. ناگفته نماند که فقط میش های سالم و سالم از نظر تولید مثل باید در معرض قوچ برای تولید مثل قرار بگیرند.

به طور کلی :

  • پستان هر میش باید بررسی شود. کسانی که پستان نامفهوم دارند باید حذف شوند.
  • میش هایی که بره های قبلی واژن خود را جمع کردند نباید برای پرورش نگهداری شوند ، زیرا احتمال بازگشت مجدد زیاد است.
  • میشهایی که بره پرورش ندادند باید حذف شوند.
  • میش هایی که به دلیل افزایش سن و یا از دست دادن دندان ها در وضعیت جسمی نامناسبی به سر می برند ، باید از بین بروند.
  • میش هایی که دچار مشکلات مزمن سم هستند (مانند پوسیدگی پا) باید از بین بروند.

 

حاملگی (بارداری) در گوسفندان :

متوسط ​​طول حاملگی در گوسفندان از 142 تا 152 روز متغیر است. به طور متوسط ​​147 روز است. حاملگی های فردی ممکن است از 138 تا 159 روز متفاوت باشد. اختلاف نژاد در طول حاملگی وجود دارد. دوره بارداری در اوایل دوران بارداری که برای موفقیت در فصل بره حساس ترین 30 روز پس از لقاح است. 21 تا 30 روز اول از زمان تولید مثل زمانی است که لانه گزینی رویان اتفاق می افتد. این 30 روز اول زمانی است که بیشترین مرگ و میر جنین رخ می دهد. بنابراین ، هر کاری که می تواند برای کاهش مرگ و میر جنین انجام شود و منجر به تولد بره های بیشتری شود.

در 30 روز اول بارداری باید از قیچی ، واکسیناسیون ، میش های در حال کار ، تغییرات مشخص در شیوه های تغذیه خودداری شود. اسکن حاملگی با سونوگرافی ، بسته به تجهیزات مورد استفاده و مهارت اپراتور ، از 35 تا 60 روز پس از پرورش میش ها قابل انجام است. تغذیه در اوایل بارداری کاملاً ساده است. میش ها برای 15 هفته اول بارداری فقط به کمی بالاتر از سطح نگهداری تغذیه نیاز دارند. اواسط بارداری برای رشد جفت مهم است.

اواخر بارداری (4 تا 6 هفته آخر) یک دوره حیاتی برای تولید مثل میش است. این زمانی است که اکثر رشد جنین اتفاق می افتد و تقاضای غذایی را برای میش افزایش می دهد. میشهایی که رژیم غذایی ناکافی مصرف می کنند مستعد ابتلا به توکسمی بارداری و تب شیر هستند. تغذیه در اواخر بارداری بر اندازه و قدرت بره ها و توانایی تولید شیر میش تأثیر می گذارد.

زایمان (بره) :

سه مرحله برای زایمان (بره زنی) وجود دارد: 1) گشاد شدن دهانه رحم. 2) دفع جنین (ها) ؛ و 3) دفع جفت. مرحله یک معمولاً 3 تا 4 ساعت طول می کشد. تولد یک بره معمولاً در عرض یک ساعت کمتر از پارگی کیسه آب اول اتفاق می افتد. یک میش بره برای اولین بار یا با چند تولد ممکن است بیشتر طول بکشد.

اگر زایمان برای میشهای بالغ بیش از یک ساعت و برای بره های میش بیش از 2 ساعت طول بکشد ، ممکن است نیاز به کمک باشد. جفت 2 تا 3 ساعت پس از پایان زایمان عبور می کند. در چند زایمان ، زایمان های جداگانه ای برای هر بره وجود دارد. پس از تولد بره ، میش آن را لیس می زند و پوزه می اندازد تا روند چسباندن آغاز شود.

 

تلقیح مصنوعی گوسفند :

تلقیح مصنوعی در گوسفندان امکان پذیر است ، اما در ایران و حتی امریکا معمول نیست. این به این دلیل است که میش دارای دهانه رحم بسیار پیچیده ای است که باعث می شود  دهانه رحم همانطور که برای گاو ، خوک و بز انجام می شود ، دشوارتر شود. در مقایسه با سایر دام ها ، میش علائم قابل مشاهده گرما (فحلی) را نشان می دهد. بهبود نژاد در صنعت گوسفند بسیار کندتر توسعه یافته است و صنعت فاقد وسیله ای برای شناسایی ژنتیک برتر است.
برای تلقیح مصنوعی میش چهار روش وجود دارد: واژن ، دهانه رحم ، ترانس سرویکس و داخل رحمی.

 

برای ثبت نام در دوره تلقحیح مصنوعی گوسفند کلیک کنید

 

دوره آموزشی تلقیح مصنوعی گوسفند و بز
دوره آموزشی تلقیح مصنوعی گوسفند و بز

 

تلقیح مصنوعی واژنی گوسفند :

واژن ساده ترین روش تلقیح است و شامل تخلیه مایع منی تازه در واژن قدامی بدون هیچ گونه تلاش برای تعیین محل دهانه رحم است. میزان موفقیت گزارش شده بسیار متغیر است و این روش برای استفاده با منی منجمد نامناسب است.

تلقیح مصنوعی دهانه رحم :

دهانه رحم یکی دیگر از روش های ارزان و نسبتاً آسان تلقیح است. دهانه رحم از طریق اسپکولوم مجهز به منبع نور واقع شده و منی آن در اولین شکاف دهانه رحم قرار می گیرد. میزان تصور با منی تازه یا سرد خوب است ، اما به طور کلی با منی منجمد و ذوب شده غیر قابل قبول است.

تلقیح مصنوعی از راه دهانه رحم

روش تلقیح از طریق دهانه رحم شامل گرفتن دهانه رحم و جمع شدن آن به داخل واژن با یک جفت پنس است تا اجازه دهد یک وسیله تلقیح به کانال گردن رحم وارد شود. دانشگاه گلف (کانادا) ابزاری با نوک خمیده ویژه ایجاد کرده است که امکان عبور از دهانه رحم را فراهم می کند.

تلقیح مصنوعی به روش لاپاراسکوپی

تلقیح مصنوعی لاپاروسکوپی ، که به آن رحم نیز گفته می شود ، از دهانه رحم عبور کرده و منی را مستقیماً در شاخ های رحم رسوب می دهد. در سال 1982 ، محققان استرالیایی روش تلقیح لاپاروسکوپی (LAI) را ایجاد کردند که انقلابی در روش تلقیح مصنوعی گوسفند ایجاد کرد. لاپاروسکوپی یک روش جراحی با حداقل تهاجم و جزئی است که نیاز به تخصص دامپزشکی دارد. در ایران اغلب به روش سرویکالی یا لاپاراسکوپی استفاده می شود .

این روش با استفاده از آندوسکوپ ، یک تلسکوپ ویژه با نور فیبروپتیک ، که به تکنسین اجازه می دهد دستگاه تولید مثل میش را مشاهده کند. مایع منی مستقیماً به لومن رحم تزریق می شود و همین روش روی شاخ دیگر رحم نیز تکرار می شود. این روش برای هر میش 2 تا 5 دقیقه طول می کشد. بعد از اتمام عمل ، میش معمولاً ظرف چند دقیقه شروع به خوردن می کند. میزان بارداری با AI لاپاراسکوپی از 50 تا 80 درصد است.

 

مراقبت و تغذیه گوسفند :

گوسفندان حیوانات نشخوارکننده هستند ، به این معنی که آنها عمدتا گیاهانی مانند چمن و یونجه تازه می خورند. اگر به آنها چیزی جز علف های خوب مراتع ، نمک ، مکمل ویتامین و مواد معدنی و آب شیرین داده نشود ، می توانند رشد خوبی داشته باشند.

یک مخلوط خوب دانه های مکمل توصیه شده توسط دانشگاه مینه سوتا 50 پوند است. ذرت پوسته شده ، 20 پوند جو دو سر ، 20 پوند سبوس گندم و 10 پوند کنجاله دانه کتان گوسفندها به پروتئین بیشتری نسبت به سایر حیوانات چرا نیاز دارند و در جاهایی که علفزارهای مراتع فقیر هستند یا به اندازه کافی زیاد نیستند ، مکمل های دانه مواد مغذی لازم را تأمین می کنند.

ویتامین ها و مکمل های معدنی باید به ویژه برای گوسفندها تهیه شوند.مخلوط های معدنی برای سایر حیوانات ممکن است حاوی مقادیر زیادی مس باشند که می تواند برای گوسفندان سمی باشد.

مانند دیگر نشخوارکنندگان ، گوسفندان برای جلوگیری از نفخ شکم به نمک نیاز دارند نمک را می توان به صورت دانه ریز یا سست عرضه کرد. هرگز از بلاک نمک استفاده نکنید.

 

 

 

 

 

 

دانلود طرح توجیهی گوسفند داشتی :

در این پاراگراف به طرح توجیهی گوسفند داشتی می پردازیم. در طرح های گوسفند داشتی به بررسی صفر تاصد سرمایه گذاری همچنین سود و درامد یک دامداری می پردازیم تا متقاضی قبل از استارت و شروع بتواند تصمیم بگیرد یا از طرح جهت ارایه به بانک و یا سازمان ها استفاده کند.

حداقل تعداد راس دام در طرح گوسفند داشتی صنعتی 100 راس و الی بیشتر و در طرح های توجیهی گوسفند داشتی روستایی کمتر از 100 راس تعیین می شود، توجه به نکات مهم در هر مرحله از پرورش در نهایت بر سودآوری واحد گوسفندداری تاثیر می گذارد.

برای مثال ایجاد جایگاه مناسب برای پرورش گوسفند یکی از نیازهای ابتدائی و اساسی دام ها از منظر رفاه دام ها محسوب می شود.

با توجه به افزایش علم روز افزون و بازدهی بالاتر گوسفند اصلاح نژاد شده و چندقلوزا همچنین مجوز و ارایه وام بهتر و سریعتر جهت احداث یک دامداری گوسفند داشتی اصلاح نژاد شده و چندقلو زا پیشنهاد ما این است که در طرح توجیهی گوسفند داشتی سعی کنید از نژاد های اصلاح نژاد شده و یا چندقلوزا مانند افشاری رومانوف و یا شال استفاده کنید.

 

دانلود طرح توجیهی گوسفند داشتی جدید
دانلود طرح توجیهی گوسفند داشتی جدید

 

 

  • سفارش طرح توجیهی گوسفند داشتی  :

شما می توانید طرح توجیهی مورد نظر خود را با توجه به شرایط و امکان سنجی و درخواست های خود سفارش دهید. در این روش با شماره ۰۹۱۹۱۹۶۸۰۶۸ (مهندس مهدی بنی حسن ) جزییات کامل طرح خود را پیامک کنید.در این روش طرح شما در کمترین زمان امکان سنجی ، تدوین ، کارشناسی شده و خدمتتان ارایه می شود.

  • دانلود طرح توجیهی گوسفند داشتی آماده جدید :

شما می توانید از طریق لینک زیر به طرح های توجیهی گوسفند داشتی آماده (پرورش قوچ – میش و بره ) دسترسی پیدا کنید.این طرح ها توسط مهندس بنی حسن نوشته شده و به جزییات صفر تا صد یک دامداری از جمله زمین و جایگاه های مختلف مورد نیاز ، هزینه های احداث خرید دام خوراک حقوق و سایر و در اخر به بررسی سود درامد و زیان یک دامداری گوسفند داشتی پرداخته ایم ..ما سعی کردیم در این طرح های آماده تمامی تعداد راس های مختلف را جهت رفع نیاز شما منتشر کنیم.از ۵۰ راسی الی 10000 راسی گوسفند داشتی .

 

لینک دانلود طرح توجیهی گوسفند داشتی :

 

دانلود طرح توجیهی گوسفند داشتی 10000 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی گوسفند داشتی 5000 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی گوسفند داشتی 3000 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی گوسفند داشتی 2000 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی گوسفند داشتی 1500 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی گوسفند داشتی 1000 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی گوسفند داشتی 800 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی گوسفند داشتی 600 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی گوسفند داشتی 500 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی گوسفند داشتی 400 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی گوسفند داشتی 300 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی گوسفند داشتی 250 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی گوسفند داشتی 200 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی گوسفند داشتی 150 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی گوسفند داشتی 100 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی گوسفند داشتی 99 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی گوسفند داشتی 90 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی گوسفند داشتی 50 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی گوسفند داشتی 40 راسی سال جدید

دانلود طرح توجیهی گوسفند داشتی 30 راسی سال جدید

 

 

خلاصه ای از پرورش گوسفند در ایران :

گوسفند داري يكي از مهمترين و اصلي ترين مشاغل اقتصادي و عوامل اجتماعي و تاريخي كشور است .

اين حرفه، علاوه بر توليد محصولات دامي، در تثبيت موقعيت سياسي و اقتصادي نيز ، بسيار اهميت دارد.

گسترش اين فعاليت، با استقلال سياسي و اقتصادي، ارتباط بسيار نزديك و غير قابل تفكيكي دارد و در اشتغالزائي مفيد و مولد، داراي نقش به سزائي است.

به منظور حفظ و حراست از اين سرمايه ملي و ارتقاء و افزايش ميزان انواع توليدات جهت تأمين پروتئين حيواني و مواد خام مورد نياز صنايع كشور، سرمايه گذاري، آموزش و تحقيق ، بهبود مديريت و اصلاح نژاد گوسفند و بز را طلب مي نمايد .

يكي از عوامل موثر در جهت نيل به اهداف فوق ، تهيه و تدوين نظام دامپروري دربارة پرورش گوسفند و بز و تعيين ضوابط مربوطه و ارائه روشهايي است كه در برگيرندة قسمت اعظم مسائل گوسفند داري ميباشد.

توده نژادهاي بومي گوسفند و بز كشور، به دلايل محيطي و مديريت خاصي كه پرورش دهندگان اعمال داشته اند، به وجود آمده است.

اهم نژادها و يا توده نژاده هاي گوسفند، عبارتند از: مغاني، ماكوئي، قزل، سنجابي، شال، مهرباني، افشاري، بلوچي، لري بختياري، لري، قره گل، سنگسري، زندي، تالشي، عربي، كبوده، قشقائي، فراهاني، كلكوئي، زل، دالاق، كردي، بهمئي، ناييني، كرماني و فشندي و نژاد رومانوف که از خطه روسیه می باشد.

پیشنهاد ما در طرح توجیهی گوسفند داشتی و یا احداث دامداری پرورش و مولد استفاده از گوسفندانی چندقلوزا مانند افشاری ، شال و سایر نژاد های اصلاح نژاد شده می باشد.

 

طرح توجیهی گوسفند داشتی
طرح توجیهی گوسفند داشتی

 

مشخصات فني طرح توجیهی گوسفند داشتی ( پرورش میش قوچ و بره ) :

پرورش گوسفند مولد یعنی نگهداری میش و قوچ یکی از حرفه هايي است كه به منظور  بره گیری و تولید گوشت انجام می شود
پروژه های دامداری گوسفند داشتی میتواند از 10 الی 100 راس برای روستایی و از 100 راس میش به بالا برای دامداری صنعتی انجام شود.در هر دوره طراحي شده متقاضي زمين را تهيه نموده و پس از اخذ مجوزهاي لازم شروع به ساخت و دريافت پروانه بهره برداري نموده و سپس شروع به فعاليت مي نمايد لذا از محل در آمد سالانه خود كه شامل فروش گوشت شیر و پشم و کود قادر است هزينه هاي خود را پوشش داده ودرآمد سالانه كسب نمايد .

 

انواع روش های پرورش گوسفند و بز :

بطور معمول پرورش گوسفند و بز به دو منظور داشتي و پرواربندي انجام مي گيرد

پرورش گوسفند و بز داشتي از جهت تأمين علوفه مورد نياز به سه روش مختلف ميباشد :

1 . پرورش گوسفند و بزداشتي با استفاده از مراتع  ( عشاير كوچ رو )

2 – پرورش گوسفند و بزداشتي با استفاده توام از مراتع و مزارع و باغات ( روش معمول توليد)

 3 – پرورش گوسفند و بز داشتي مزرعهاي (بسته )

 

 

 ضوابط صدور پروانه تاسيس واحدهاي گوسفند داشتي :

 

ظرفيت واحد پرورش میش:

ظرفيت واحدهاي جديد التاسيس پرورش گوسفند داشتي نبايد از 100 راس ميش مادر كمتـر باشد و ظرفيتهاي بيشتر، به شرح زير تعيين ميگردد .

 

پروانه تاسیس و کسب مجوز دامداری :

– صدور پروانه تاسيس واحدهاي پرورش گوسفند داشتي با هر ظرفيتي از طريق كميسيون صـدور پروانـه استان صورت ميگيرد.ظرفيت پروانه تاسيس گوسفندداري داشتي بر اساس ظرفيت پروانه چرا و يا ساير منابع علوفـهاي تحـت مالكيت و در تصرف (دست كاشت، پسچر، بقاياي محصولات زراعي و باغي) تعيين ميگردد .

 

حداقل زمين مورد نیاز دامداری گوسفند داشتی :

مورد نياز جهت تاسيس واحدهاي پرورش گوسفند داشتي بر حسب ميزاني كـه در ذيـل نقشه هاي منضم به «نظام» قيد شده است، مشخص ميشود.

 

2 دیدگاه دربارهٔ «پرورش گوسفند داشتی به همراه طرح توجیهی;

    • سلام.چه فایلی خرید کردین؟اگر طرح توجیهی خرید کردین در ادامه میتوانید دانلود کنید.همچنین به ایمیل شما ارسال خواهد شد.و در انتها اگر باز به فایل دسترسی نداشتی با شماره ما تماس بگیرین.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.